عشــــــــــــق شکستـــــــــــــه
درد ودل عاشقانه


صفحه قبل 1 ... 10 11 12 13 14 ... 20 صفحه بعد

قانون طلاق

شرط عرفی : رویه ای مرسوم نزد همگان است و مدیون اراده طرفین نیست و چه بسا طرفین از وجود چنین شرطی غافل باشند .
اما آنچه که در تبصره شش ماده واحده به عنوان "در ضمن عقد" یا "خارج عقد لازم" آمده نمی تواند شامل شرط ضمنی باشد بلکه در واقع شرط صریح ، منظور می باشد چونکه مقنن مقرر می دارد اگر شرطی وجود داشته باشد به همان عمل می شود و این بیان در جایی است که شرط، صریح باشد . با توجه به تعریف دکتر شهیدی از شرط ضمنی؛[28] (که آنرا شرطی دانسته است که در ایجاب و قبول نه به صورت صریح و نه به طور مطلق انشاء شود ) ‌وجود شرط مزبور در آن عقد ، در ذهن عرف انعکاس می یابد.
پس با توجه به تعریف شرط ضمنی که یکی از مصادیق آن شرط عرفی و ارتکازات عرف نسبت به مسائل و موضوعات می باشد ، مقنن در تبصره شش ماده واحده این متفاهم عرفی در مورد اعمان زن و خدمت او در منزل شوهر را که عرفا یک وظیفه دانسته می شود نادیده گرفته و مقرر کرده که اگر شرطی نبود ظاهرا انصراف به شرط صریح داردـ دادگاه بنا به درخواست زوجه ، نسبت به تعیین اجرت المثل اقدام می کند .
مبحث سوم : عرف و اجرت المثل ایام زناشویی
گفتار اول
تعریف عرف :
عرف در لغت به معنای شیء شناخته شده است و در اصطلاح[29] : عادت گروهی از مردم در گفتار یا کردار است و یا آقای کاتوزیان چنین تعریف می کند : « قاعده ای است که به تدریج و خود به خود میان همه مردم یا گروهی از آنان به عنوان قاعده ای الزام آور مرسوم شده است ».[30]
پس می توان برای عرف دو عنصر لحاظ کرد :
1. عنصر مادی : یعنی عادتی که به مدتی طولانی بین عموم مردم مرسوم شود و همه در برابر واقعه معین، آن رسم را به کار بندند . 2. عنصر روانی : اعتقاد افراد عرف به الزامی بودن آن ، پس بسیاری از عادات هست که در میان افراد مرسوم است اما ممکن است بسیاری خود را به آن ملزم ندانند مثل بعضی از آداب معاشرت و یا جشن ها و مراسمات . پس هر نوع امری که شیوع دارد نمی توان به عنوان عرف پذیرفت .
اقسام عرف :
عرف لفظی ، هر گاه لفظ معنایی متفاوت با معنای لغوی و وضعی داشته باشد عرف لفظی به وجود آمده است مثل لفظ شیخ که لغتا به معنای مرد مسن و کبیر است که در معنای عالم دینی استعمال می شود .
عرف عملی : رفتار و منش گروهی که به طور مستمر انجام دهند و به آن ملتزم باشند .
عرف عام : عرفی که میان همه یا بیشتر مردم رایج است که در میان همه مردم از نژاد ، زبان و فرهنگهای مختلف به آن پایبند هستند مثل رجوع جاهل به عالم .
عرف خاص: عرفی که میان گروهی از مردم در زمان و یا مکان و یا شرایط خاصی رواج داشته باشد مانند عرف تجار ، عرف هنرمندان ، عرف بازاریان ، که در ماده 344 به این عرف اشاره شده است . این ماده مقرر می دارد : « اگر در عقد بیع شرطی ذکر نشده یا برای تسلیم مبیع یا تادیه قیمت موعدی معین نگشته باشد بیع قطعی و ثمن حال محسوب است ، مگر این که بر حسب عرف و عادت محل یا عرف و عادت تجارت در معاملات تجاری وجود شرطی یا موعودی معهود باشد ، اگر در قرارداد بیع ذکر نشده باشد .
مبنای عرف :
در مبنای عرف ، میان اهل سنت و امامیه اختلاف اساسی وجود دارد بعضی از اهل سنت بر حجیت عرف به آیه شریفه ( نذالعفو وأمر بالعرف و أعرض عن الجاهلین ) (اعراف /آیه 199) استدلال می کنند.
اگر چه عرف در آیه شریفه را در منابع فقهی و تفسیری به هر نوع گفتار یا کردار نیک و یا اوامر و نواهی شرعیه معنا کرده اند با این حال ادعا شده که آیه شریفه ، گواه و تاییدی برای عرف اصطلاحی است .[31] و یا روایت منقول از عبدا... بن مسعود : « پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرموده است : آنچه را که مسلمانان نیکو شمرند از نظر خداوند پسندیده است و آنچه را که ناپسند دانند از نظر او نیز ناپسند است».[32]
اما به روایت فوق از جهت سند و محتوی اشکالات اساسی وارد است که نیاز به بیان و تقریر ندارد .
سیره شارع :
مانند پذیرفتن عرف جاهلی در مساله دیه بر عاقله یا کفائت در ازدواج که در پاسخ می توان گفت : پذیرفتن موارد جزئی از عرف توسط شارع دلیل بر آن نمی‌شود که کل عرف از طرف شارع پذیرفته و امضاء شود .
عرف در فقه امامیه :
از نظر فقه امامیه، عرف یا بنای عقلاء هنگامی دلیل بر حکم شرعی است که به یکی از شیوه های معلوم در علم اصول[33] ، امضاء و موافقت شارع به آن احراز شود پس بنای عقلاء در واقع به سنت بازگشته و هنگامی بحث است که صغرای سنت قرار گیرد ، در حالی که از نظر فقه عامه، مستقلا و بدون هرگونه امضائی دلیل است همچنان که سنت دلیل است.
جایگاه عرف در فقه امامیه :
با توجه به اینکه مبنای قانون مدنی، فقه امامیه است پس برای روشن شدن جایگاه عرف در قانون مدنی باید به فقه مراجعه کرد و ارزش و جایگاه عرف را در فقه بررسی کرد تا در مقام تطبیق پا را از دایره فقه بیرون نگذاشت و از سایر مکاتب حقوقی و فقهی متاثر نشد.
در فقه در سه قلمرو برای عرف، نقش قائل شده اند :
1. تشخیص موضوع : با این توضیح که اگر یک موضوع در شرع تعریف شده باشد همان ملاک است یعنی برای آن حقیقت شرعیه وجود داشته باشد مثل نماز ، زکات ، حج ... اما اگر حقیقت شرعیه وجود نداشته باشد به عرف رجوع می شود مثل مفهوم ملکیت ، لزوم ، عقد ...
عرف به دو گونه موضوع را مشخص می کند :
1. تعیین ثبوتی و وجودی موضوع مثل مقدار مهرالمتعه که با توجه به وضعیت زوج، مبلغی مشخص می شود . 2. در تعیین موضوع اثباتا و کشفا دخالت می کند مثل تساوی عوضین از نظر ارزش مالی در بیع که عرفا دلالت بر آن می کند و کشف از وجود تساوی بین آندو است .
2.تعیین ظهور دلیل :
گاهی رجوع به عرف ، نه برای تشخیص موضوع دلیل ، که برای تعیین مفاد جمله و تشخیص ظهور دلیل است . این قسم نیز طبق قاعده است ، زیرا اعتبار آن از اعتبار ظهور مایه می گیرد و بیش از آن دلیلی برای اعتبارش لازم نیست .
3.دلیل بر حکم شرعی :
در بعضی موارد برای شرعی و قانونی بودن یک حکم کلی به عرف عام و بنای مسلم عقلاء استناد شده است مثل خیار فسخ در مورد تدلیل که گفته اند عرفا جبران ضرر، عللی و درست است که البته مشروعیت این قسم ، مورد مناقشه علماء بوده و غالبا نقش عرف، محدود به دو قلمرو اولی می باشد .
عرف در قانون مدنی:
در قانون مدنی در بسیاری از موارد کلمه عرف به کار برده شده است مثلا برابر قانون مدنی (ماده 224) قرارداد بر اساس فهم عرفی تفسیر می شود و یا عرف به منزله اراده طرفین است (ماده 225 ق م ) و یا عرف مفسر اراده آنان است ( ماده 365 ق م ) و یا برای تعیین نفقه، ارجاع به عرف داده است پس بنابراین قانون مدنی به پیروی از فقه امامیه عرف را دلیل مستقل نمی داند و استفاده از آن منحصر به مواردی است که در فقه کاربرد دارد .
عرف و اجرت المثل ایام زناشویی:
با توجه به جایگاه عرف در فقه و قانون که غالبا به عنوان تعیین و تشخیص موضوع حکم است نه اینکه خود ، قانون و حکمی را ایجاد کند ، به جایگاه عرف در مسئله اجرت المثل ایام زناشویی می پردازیم :
گفتار دوم
شروط ضمن عقد و رابطه آن با عرف[34]
یکی از مسائلی که در تبصره شش ماده واحده مذکور است شروط ضمن عقد است حال این سوال پیش می آید که آیا عرف می تواند به عنوان یک شرط ضمن عقد پذیرفته شود یعنی با توجه به عرف جامعه و بنای عقلاء و یا متفاهم عرفی از مسئله وضعیت زن در خانواده که نوعا زن را مدیر داخلی خانه محسوب داشته و به زن به عنوان اجیر و عامل نگاه نمی شود آیا این درک عرف از وضعیت زن می تواند به عنوان یک شرط ضمنی پذیرفته شود و به همین شرط در مقام تنازع و مخاصمه بر سر اجرت المثل ایام زناشویی ، ترتیب اثر داده شود؟!
در ماده 225 قانون مدنی تصریح شده است که : متعارف بودن امری در عرف و عادت به طوری که عقد ، بدون تصریح هم منصرف آن باشد به منزله ذکر در عقد است .
پس شرط ضمنی عرفی در واقع به منزله شرط صریح در عقد می باشد در حالیکه تناقضی که به نظر می رسد میان تبصره شش ماده واحده و ماده 225 ق مدنی باشد این است که اگر دیدگاه عرف در مورد وضعیت و جایگاه زن در خانواده را بپذیریم و آنرا شرط ضمنی بدانیم دیگر نوبت به مطرح شدن اجرت المثل ایام زناشویی نمی رسد و این شرط ضمنی عرفی ( مسئولیت زن در خانواده ) با تعیین اجرت المثل منافات داشته چونکه طبق عقد زن موظف به انجام خانه داری بوده و از این بابت نمی تواند مدعی باشد و خود را ذیحق بداند.
جواب : در جواب این اشکال به نظر می رسد با توجه به این مطلب که عرف در مقام تشخیص موضوع کاربرد دارد و در واقع در طول شرع و قانون است و نه در عرض آن و نیز اصول محکم حقوقی از قبیل منع دارا شدن غیر عادلانه ، و یا اصل عدم تبرع یا حرمت مال و نفس و عرض مومن ، همگی دلالت بر محترم بودن اموال و منافع اشخاص است .
پس یک عرف موجود نمی تواند اصول حقوقی را تخصیص بزند و در مقام عمل مقدم باشد اگر هم بپذیریم که منظور از شروط ضمن عقد شرط عرضی هست نمی تواند ملاک عمل باشد .
نکته :
به نظر ابهامی که در تبصره شش ماده واحده در مورد شرط ضمن عقد می باشد این است که منظور قانونگذار از شرط ضمن عقد شروط مصرحه در عقد نکاح می‌باشد یا تمامی شروطی که در ضمن عقد است ولی به آن تصریح نشده . گرچه به نظر می رسد که شروط تصریح شده ، منظور مقنن بوده است اما با توجه به اینکه در تبصره ذکر شده که اگر شرط ضمنی باشد چه در عقد و یا خارج عقد لازم به آن عمل می شود؛ و این شرط قطعا نمی تواند به جز شرط صریح باشد و شروط غیر صریح منظور نمی باشد وگرنه شروط بنایی و عرفی که شروط ضمنی هستند با تعیین اجرت المثل ایام زناشویی منافات داشته و نمی توان با توجه به عرف برای ایام زناشویی، اجرت معین کرد .
فصل سوم :اجرت المثل ایام زناشوئی در قوانین و اجراء
مبحث اول اجرت المثل در قوانین
گفتار اول
توضیح و تحلیل تبصره شش ماده واحده
تبصره 6 : پس از طلاق در صورت درخواست زوجه مبنی بر مطالبه حق الزحمه کارهایی که شرعا به عهده وی نبوده است ، دادگاه بدوا از طریق تصالح نسبت به تامین خواسته زوجه اقدام می نماید و در صورت عدم امکان تصالح ، چنانچه ضمن عقد یا عقد خارج لازم در خصوص امور مالی ، شرطی شده باشد طبق آن عمل می شود ، در غیر این صورت، هرگاه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد ، و نیز تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار وی نباشد ، به ترتیب زیر عمل می شود :
الف) چنانچه زوجه کارهایی را که شرعا به عهده وی نبوده به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود ، دادگاه اجرت‌المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می نماید.
ب) در غیر مورد بند الف ، با توجه به سنوات زندگی مشترک و نوع کارهایی که زوجه در خانه شوهر انجام داده و وسع مالی زوج ، دادگاه مبلغی را از باب بخشش (نحله) برای زوجه تعیین می نماید.
مقنن اجرت المثل ایام زناشویی را به چند شرط مشروط کرده است :
1. ابتدائا زوجه باید درخواست مطالبه حق الزحمه کارهایی که شرعا به عهده وی نبوده است بدهد یعنی تا وقتیکه زوجه اقدام به دادخواست نکرده باشد موضوع اجرت المثل ایام زناشویی به خودی خود قابل طرح نمی باشد که البته با مبنایی که در حقوق هست و نقش نظارتی قانون در حقوق خصوصی مطابقت دارد . اما با توجه به اینکه اصولا فلسفه این ماده واحده و خصوصا تبصره شش ماده واحده جهت توجه بیشتر به حقوق زنان و در واقع ایجاد یک قانون حمایتی بوده است می توان گفت که با خواست و اراده مقنن فاصله گرفته است.
2. درخواست فوق بدون وجود این ماده قانونی نیز می توانست با توجه به سایر آن رسیدگی و رای خود را اعلام کند لذا بهتر آن بود که دادگاه خود بدون درخواست زوجه جهت روشن شدن وضعیت اجرت المثل زن اقدام نماید .
3. مساله بعدی اقدام دادگاه جهت به صلح و سازش کشاندن زوج و زوجه در مورد اجرت المثل است که در صورت درخواست اجرت المثل از طرف زوجه دادگاه باید تلاش کند تا در صورتیکه طرفین در مورد آن به توافق برسند از ورود به مساله اجرت المثل خودداری کند .
4. اما اگر زوجین به تصالح در مورد اجرت المثل نرسیدند دادگاه وارد بحث ماهوی خواسته می شود و وجود شرط ضمن عقد را در نکاح در مورد حق الزحمه بررسی کرده و اگر شروطی وجود داشته باشد در این زمینه طبق همان شروط عمل شده مثلا در ضمن عقد نکاح شرط شده باشد که زن امور منزل را مجانا انجام دهد و یا آنکه شرط شده باشد که زن در مقابل کارهایی که در منزل انجام می دهد عوض دریافت کند و یا آنکه اصولا زن هیچ گونه عملی را در منزل نپذیرد به هر شکل طبق قراردادی که در ضمن عقد نکاح و یا خارج از آن صورت گرفته است عمل می شود و همان مبنای صدور رای در دادگاه می‌باشد.
5. مساله بعدی در جایی است که شرطی ما بین زوجین در مورد حق الزحمه زن و جود نداشته باشد دادگاه به چند شرط ، مساله حق الزحمه را مورد بررسی قرار می دهد :
1. طلاق به درخواست زوجه نباشد ؛ پس اگر زن مستقلا یا همراه شوهر خواهان طلاق باشد دیگر مساله حق الزحمه ایام زناشویی نمی تواند مطرح باشد . حال این سوال پیش می آید که آیا مبنای حق الزحمه زن مساله استیفاء و یا اجرت المثل نیست؟ دیگر آنکه زن در واقع به علت زحمات و تلاش خود مستحق اجرت المثل است پس مقید کردن آن به طلاق از سوی شوهر جز محروم کردن زن از دسترنج خود چه چیزی می‌تواند باشد ؟
2. شرط دیگر که در این تبصره مطرح است آن است که علت طلاق واقع شده از طرف مرد تخلف زن از وظائف همسری یا سوء اخلاق و رفتار نباشد : که می توان اشکالی که در مساله قبلی مطرح بود در اینجا نیز مطرح کرد و آن این است که آیا می توان یک حق بدیهی و روشن را مقید به چیزی دیگر کرد و اصولا آیا می توان در یک ماده حقوقی مسائل اخلاقی و رفتاری را دخالت داد و برای بد اخلاقی یا سوء رفتار مجازات تعیین کرد یعنی می توان مساله را اینچنین فرض کرد که در یک خانواده ، زن اخلاقا تند خو و یا عصبی مزاج باشد و مرد به همین دلیل ادامه زندگی برایش مشکل و خواهان طلاق باشد و مساله سوء اخلاق زن برای دادگاه نیز احراز شود ، در فرض فوق بر طبق چه مبنای حقوقی یا فقهی باید زن از جرت المثل اعمالی که در منزل شوهر انجام داده است محروم شود؟ و روشن نیست مقنن در این ماده واحده در صدد احیاء حق و حقوق زن در خانواده است یا تعیین مجازات برای مسائل اخلاقی و رفتاری؟
گفتار دوم
بررسی بند (الف) تبصره شش ماده واحده
با توجه به شروطی دادگاه برای تعیین مقدار اجرت المثل اقدام می‌کند:
شرط اول؛ آن است که اعمال انجام شده از طرف زن در ایام زناشویی شرعا به عهده وی نبوده با توجه به اینکه مشهور فقها بلکه مطلق اقوال فقها خدمت زن در منزل شوهر را شرعاً واجب نمی دانند وزن را موظف به رسیدگی به امور منزل نمی دانند لذا تخصیص اکثر پیش می آید یعنی در واقع عملی باقی نمی ماند که زن در منزل انجام داده باشد و شرعا بر عهده او باشد پس مقید کردن اعمال زن با مواردی که شرعا بر عهده وی واجب نبوده است به نظر قیدی زائد می آید چون تنها عملی که بر زن شرعا در منزل شوهر واجب است تمکین در برابر خواست شوهر مبنی بر نزدیکی می باشد و به جز این تکلیفی دیگر برای او لحاظ نشده است .
شرط دوم ؛ آن است که اعمال غیر واجب بر زن، بنا به امر زوج باشد یعنی مرد به زن امر کرده باشد تا به امور منزل رسیدگی کند و کارهای منزل را انجام دهد ، پس اگر زن بدون صدور امر از طرف شوهر اقدام به کارهای منزل کرده باشد نمی تواند مدعی اجرت‌المثل باشد . مساله ای که به ذهن می رسد بار اثباتی صدور امر است که زن، مدعی محسوب می شود و مرد منکر، در این صورت بر عهده زن هست که ثابت کند مرد به او امر کرده است و اگر نتواند اثبات کند ، اصل عدم ، جاری شده و هر گاه مرد انکار کند رای به نفع او صادر شده و زن از رسیدن به اجرت ایام زناشویی محروم می شود .
شرط سوم ؛قید دیگری که برای زن در نظر گرفته شده است آن است که هنگام کار در منزل قصد تبرع نداشته باشد یعنی کارهایی را که در منزل انجام داده است به این نیت نبوده که بعدا از مرد مزد و اجرت بگیرد بلکه مجانا انجام داده است.
اشکالی که به ذهن می رسد این است که اصولا در جایی که ظاهر و اماره وجود نداشته باشد به اصل رجوع می شود و چون زن درخواست اجرت دارد و مرد هم دلیل و اماره­ای مبنی بر اینکه زن قصد تبرع نداشته ، ابراز نکرده پس باید به اصل مراجعه کرد و آن اصل ، عدم تبرع است و دیگر نیازی به احراز و اثبات این اصل از طرف زوجه نمی‌باشد ، چون نافی را نفی کفایت می کند و اصولا امر عدمی قابل اثبات نمی باشد پس به نظر می رسد وجود این شرط نه تنها کمکی به زن جهت احقاق حق خود نمی کند بلکه رسیدن به حق را بسیار بعید می کند .
فرض و تصور این مساله که مثلا مرد در ابتدای زندگی دستوری به زن جهت رسیدگی و انجام امور منزل داده باشد و زن هم طی سالیان بنا بر همان امر مشغول انجام دادن کارهای منزل باشد و در همان حال هم این اعمال را به قصد اجرت گرفتن انجام داده و هیچ وقت از مرد هم طلب اجرتی نکرده باشد تا اینکه مسئله طلاق از طرف شوهر مطرح شده و زن به فکر گرفتن حق الزحمه خود افتاده باشد فرضی بسیار دور از ذهن است و با روال معمول مناسبات حقوقی که نوعا طرفین در صورت قصد اجرت گرفتن یا اجرت دادن در ابتدای عمل و یا اثنا و خاتمه عمل مطرح می کنند و راجع به آن به توافق می رسند مغایرت دارد در حالیکه در فرض قانونی ، زن چندین سال در منزل شوهر مشغول به خدمت بوده و قصد اجرت داشته است اما هیچ وقت آنرا مطرح نکرده پس با این توضیح آیا نمی توان نتیجه گرفت اگر زن قصد اجرت داشته ، چگونه آنرا برای سالیان یا مدت طولانی مخفی نگه داشته و آنرا مطرح نکرده است پس می توان گفت که قصد تبرع در میان نبوده است وگرنه زن مسئله اجرت را مطرح و نسبت به آن از شوهر درخواست می کرده پس این سکوت می تواند اماره این باشد که او از روی حس مهربانی به فرزندان و همسر و علاقه مادری اقدام به کارهای منزل کرده و این اماره و دلیل در برابر اصل حاکم است پس زن نمی تواند در صورت فوق مدعی اجرت برای کارهایی که انجام داده است باشد .
گفتار سوم
بررسی بند (ب) تبصره شش :
چنانچه شرایط مندرج در بند (الف) محقق نشود و زن نتواند خواسته خود مبنی بر اجرت ایام زناشویی را اثبات کند ، دادگاه با توجه به سنوات زندگی مشترک و نوع کارهایی که زوجه در خانه شوهر انجام داده و وسع مالی زوج مبلغی را از باب بخشش (نحله) برای زوجه تعیین می نماید .
در مورد این بند چند مسئله به ذهن می رسد :
1. اگر مدت زندگی مشترک کوتاه بوده یا اینکه زن فرصت خدمت در منزل شوهر را نیافته پس تعیین نحله منتفی می باشد و دادگاه نمی تواند نحله را معین و مقرر کند .
2. در بسیاری موارد، مرد قادر به پرداخت حقوق مسلم زن از قبیل مهریه و یا احیانا نفقات معوقه نمی باشد پس چگونه می توان انتظار داشت دادگاه مردی که اعسارش ثابت شده موظف به پرداخت نحله نماید.
3. با توجه به این موضوع که نحله به معنای بخشش و هبه است و اجبار افراد برای ایجاد عقود، مبطل عقد است ـ یعنی اگر کسی را اکراه و یا اجبار به انجام معامله ای کنند آن معامله باطل است ـ در این صورت اجبار مرد برای بخشش به زن چگونه می تواند با اصول حقوقی و قصد و اختیار برای انجام معامله مطابقت داشته باشد .
4. اشکال دیگر آن است که اگر زن با توجه به بند الف مستحق دریافت اجرت المثل گردد باید به او پرداخت شود اما اگر استحقاق او برای دریافت اجرت المثل احراز نشود یعنی شرایط مندرج در بند الف محقق نشود دیگر چگونه می توان مرد را محکوم به پرداخت نحله کرد و مقدار آن را نیز با توجه به سنوات زندگی مشترک و نوع کارهایی که در منزل مرد انجام شده است مشخص نمود در حالیکه با توجه به بند قبل استحقاق زن برای دریافت اجرت احراز نشده است .
گفتار چهارم
نقد تبصره شش ماده واحده :
با توجه به این موضوع که مبنای تبصره شش ماده واحده، استیفاء می باشد و استیفاء نیز به شرایطی منوط است؛ از جمله امر به اقدام، انجام کار مورد استفاده ، اجرت داشتن کار در عرف و نداشتن قصد تبرع و این شرائط نوعا در مورد زوجه و زندگی مشترک امکان وقوع ندارد مثلا شرط اول یعنی امر به اقدام از طرف زوج ، چون نمی توان تصور کرد که مرد در ابتدای زندگی به زن دستوری کلی مبنی بر خانه داری و رسیدن به امور منزل از قبیل : نظافت ، پخت و پز و نگهداری بچه ها داده باشد و یا کارهایی که بعضی از زنان در منزل انجام می دهند مثل خیاطی ، قالیباقی و یا سایر هنرهای دستی که درآمد آن نیز صرف زندگی مشترک می شود : به فرض محال که این دستور از طرف مرد صادر شده باشد ، اثبات وقوع دستور از طرف مرد در صورتی که مرد منکر آن باشد بر صعوبت مسئله می افزاید پس موضوع اجرت المثل نمی‌تواند از مصادیق مسئله استیفاء باشد .
اما شرط دیگر یعنی اجرت داشتن کار در عرف در مورد اعمالی که زن در منزل انجام می دهد مصداق پیدا می کند چونکه عرف ، برای کارهای منزل ارزش مالی قائل هست اما مسئله مهمتر یا شرط مهم ، نداشتن قصد تبرع است با توجه به این موضوع که اصولا بنا بر نظر اکثر غریب به اتفاق علماء ، اصل ، عدم تبرع است در مورد زن با توجه به اینکه از روی علاقه و محبت به زندگی مشترک و همسر و فرزندان اقدام به خدمت به آنها می کند و نیت دریافت اجرت نوعا برایش مطرح نیست و با توجه به این مطلب که عرف،زن را مدیر داخلی منزل دانسته و نوع زنان، رسیدگی به امور منزل را وظیفه خود می دانند پس قصد تبرع محرز است و اینکه زن، مدتها با مرد زندگی مشترک داشته و هیچ وقت درخواست اجرت نکرده می تواند قرینه و شاهد بر قصد تبرع او باشد .
حال با توجه به اینکه مبنای مساله استیفاء برای اجرت المثل ایام زناشویی کافی به نظر نمی رسد و از طرف دیگر ما در جامعه، با مواردی مواجه هستیم که زن پس از مدتها تلاش و کوشش برای رونق و برپایی خانواده و زحمات فراوان ، مطرود و محروم شده و با اجرای طلاق از طرف مرد از دسترنج خود محروم می شود علی رغم این که از نظر شرع مسلم است که زن وظیفه کار در منزل شوهر و خدمت به خانه و فرزندان و شوهر نداشته اما از طرف دیگر حس مادری و علاقه به زندگی مشترک ، زنان را به تلاش و خدمت در منزل سوق می دهد و گاه با درآمد کارهایی که در منزل یا خارج منزل انجام می دهند ، به رفاه خانواده کمک می کنند خلاف انصاف و عدالت به نظر می رسد که آنان را از حقشان محروم ساخته و با استفاده مردان از اختیار طلاق ، موجبات تضییع حقوق آنان فراهم شود.
به نظر ، نیت مقنن در تصویب تبصره شش ماده واحده همین موضوع بوده است که زنان بعد از عمری تلاش برای ساختن زندگی مشترک از حاصل دسترنج خود محروم نباشند لذا قانونگذار در صدد ایجاد پوشش قانونی برای رساندن زنان به حقوق خود بوده است اما شاید بتوان گفت که این ظرف حقوقی نتوانسته است آن هدف مهم یعنی بازیابی حقوق زن در زندگی مشترک را به سامان برساند چون با دقت در کمبود و شرائط مندرج در آن می توان به این نتیجه رسید که یک حق روشن و طبیعی زن یعنی بهره برداری از زحمات زندگی مشترک را در پیچ و خم یک نهاد حقوقی دیگر یعنی استیفاء قرار داده است در حالیکه اصولا مسئله حقوق زن در زندگی مشترک در موضوع استیفاء نمی گنجد .
به نظر می رسد برای احیاء زحمات زن در زندگی مشترک، نیاز به اصول فقهی و حقوقی دیگر است که بتواند بدون ابهام، حقوق زن را به او برگرداند مثل قاعده حرمت مال مسلم و یا منع اکل مال به باطل و یا اصل انصاف به این معنی که زن با تلاش و کوشش خود توانسته است پشتیبان مرد باشد و موقعیت اقتصادی مرد در هنگام طلاق، نتیجه زحمات مشترک آن دو برای زندگی بوده و زن نیز از روی علاقه و امید به آینده خود و فرزندان و همسرش برای پیشرفت مادی و معنوی خانواده تلاش کرده پس منصفانه به نظر نمی رسد که با اجرای اختیار طلاق از طرف مرد ـ گرچه این اختیار در جای خود بجا و درست بوده و مطابق خلقت و فطرت مرد و زن می باشد ـ زن را از حاصل دسترنج خود محروم کرد .
مبحث دوم : اجرت المثل ایام زناشویی در اجرا
گفتار اول :
در چه زمانی زن درخواست اجرت المثل بنماید ؟
با توجه به تبصره شش ماده واحده که مقرر می دارد پس از طلاق در صورت درخواست زوجه مبنی بر مطالبه حق الزحمه کارهایی که شرعا به عهده وی نبوده ... این سوال پیش می آید که نوعا پس از طلاق و از بین رفتن علقه زوجیت، مرد انگیزه ای برای تادیه حقوق قانونی زن ندارد و دادخواست جدید از طرف زن نسبت به وصول اجرت المثل می تواند موجبات سختی و مشکلات جدید در راه رسیدن زن به حقوق خود باشد لذا قید پس از طلاق ، قیدی مشکل ساز می باشد .
از سوی دیگر تبصره 3 ماده واحده ، اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفتر را موکول به تادیه حقوق شرعی و قانونی زوجه ( اعم از مهریه ، نفقه، جهیزیه و غیر آن ) به صورت نقدی نموده است ، به نظر می رسد میان تبصره 3 و تبصره 6 ماده واحده ، تناقض و تعارض است چون تبصره 3 ، اجرای صیغه طلاق را منوط به تادیه حقوق قانونی زوجه و تبصره شش ، پرداخت اجرت المثل و نحله را که قطعا بخشی از حقوق قانونی زوجه است به بعد از طلاق موکول کرده است .
این تعارض ، موضوع استفساریه از مجمع تشخیص مصلحت گردید .
استفساریه :
نظر به اینکه در مورد تبصره های 3 و 6 قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق که با اصلاحاتی در 28/8/1371 به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است ، جمعی معتقدند که مستفاد از تبصره 3 قانون مذکور این است که تمام حقوق زوجه نسبت به زوج اعم از نفقه و جهیزیه و مهر و غیر آن ( که اجرت المثل خدمات زوجه و نحله که در تبصره 6 آمده نیز از حقوق زوجه است ) . باید قبل از اجرای صیغه طلاق به زوجه تادیه شود و در حقیقت تبصره 6 مصداقی برای تبصره 3 تعیین می کند و مکمل آن است و جمع دیگر معتقدند که تبصره 6 مستقل از تبصره 3 هست و در مورد اجرت المثل و نحله که در این تبصره آمده پس از اجرای صیغه طلاق با درخواست مجدد زوجه از دادگاه ، رسیدگی و حکم داده می شود و رسیدگی به آنها قبل از اجرای صیغه طلاق وجهه قانونی ندارد ، مستدعی است نظریه مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص اعلام گردد .
مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به استفساریه فوق ( قانون تفسیر تبصره های 3 و6 قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب 3/6/1373 – ماده واحده ) را به شرح ذیل تصویب نمود :
- منظور از کلمه پس از طلاق در ابتدای تبصره 6 قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب 28/8/1371 مجمع تشخیص مصلحت نظام ، پس از احراز عدم امکان سازش توسط دادگاه است . بنابراین طبق موارد مذکور در بند 3 عمل خواهد شد .
پس زمان درخواست زوجه برای اجرت المثل وفق تبصره های 2 و3 و6 بعد از صدور گواهی عدم سازش و قبل از وقوع طلاق می باشد . اما اشکالی که قبلا متذکر شدیم این است که اگر مبنای اجرت المثل ایام زناشویی را مسئله استیفاء و سایر ادله حقوقی و قانونی بدانیم به نظر موجه نمی آید که آنرا محدود به یک زمان خاص بکنیم تا اگر زن بعد از صدور گواهی عدم سازش، اقدام نکند و طلاق واقع شود حقوق زن از بین رفته تلقی گردد.
گفتار دوم
ملاحظات حقوق زن :
با توجه به عدم جامعیت مواد قانونی برای استیفاء کامل حقوق زن در زندگی مشترک به نظر می رسد باید کلیات و اصولی در جهت احقاق حقوق زن در زندگی مشترک لحاظ شود که عبارتند از :
1. حفظ کرامت و ارزش معنوی مادر و زن در خانواده با توجه به اینکه تبصره شش ماده واحده ، زن را نوعی اجیر و مزدور در خدمت مرد و خانواده محسوب داشته و با فرض اینکه چون ایام زندگی مشترک به پایان رسیده بنابراین وقت تسویه حساب بوده و باید مزد زحماتش را پرداخت ، که این مسئله با کرامت زن مغایر بوده و تعبیر اجیر و مزد بگیر ، مخالف شان والای مادر می باشد .
2. قوانین مصوب نباید به از بین رفتن خانواده و فروپاشی آن منجر شود پس هرگاه روابط نابرابر و غیر عادلانه بر محیط خانه حاکم باشد و زوج یا زوجه روابط نا عادلانه نسبت به یکدیگر داشته باشد این مسئله باعث درگیری و اختلاف در میان آنها یا جدایی می گردد یا اینکه زن و مرد زندگی مجردی را ترجیح داده و از تشکیل خانواده چشم پوشی می کنند چنانکه به نوعی این مسئله در جامعه ما رایج شده و بیشتر به صورت تاخیر در سن ازدواج نمایان می باشد.
3. یکی از مسائلی که در ارتباط با احیاء حقوق زن در خانواده مطرح است توجه به مبانی مناسب فقهی و حقوقی با حقوق زن می باشد بر خلاف مسئله استیفاء که دارای شرایطی است که مطابقتی با حقوق زن در زندگی مشترک ندارد.
4. وضع اقتصادی خانواده ، معلول زحمات مشترک زن و مرد می باشد یعنی حاصل جمع تلاشهای آنان در زندگی ، باعث ایجاد دارایی موجود شده است پس دادگاه می تواند با بررسی دقیقی آورده های هر کدام از زن و شوهر به زندگی مشترک و سالیان آن و نیز نوع خدماتی که زن در زندگی انجام داده سهم هر یک را در زندگی مشخص کند ، چه بسا ، زن درآمد خود را نیز هزینه زندگی یا سرمایه گذاری تحت مدیریت شوهر کرده باشد که دراین صورت ، از حق بیشتری نسبت به دارائی مرد برخوردار می باشد پس می توان گفت در صورتی که مرد بخواهد با طلاق ، زن را از دسترنجش محروم کند قانونگذار می تواند با تصویب قوانین آمره از وقوع چنین اجحافهایی جلوگیری نماید، البته این قانون می تواند قابل تعمیم باشد یعنی در مواردی که زن بر اثر عسر و حرج ، درخواست طلاق داده باشد را نیز شامل شود چون در صورت اثبات عسر وحرج برای ادامه زندگی مشترک نیز سزاوار نیست که زن از ثمره زحمات خود محروم شود.
5. می توان شکل موجه و قانونی مسئله جبران زحمات زن در زندگی مشترک را در شروط ضمن عقد نکاح مطرح کرد .
گفتار سوم
نظر بعضی از مراجع عظام تقلید راجع به اجرت المثل ایام زناشویی
در ذیل دو استفتاء از مرجع عالیقدر آیت الله فاضل لنکرانی (رضوان الله علیه)[35] آورده می شود که در جواب مبنای اجرت المثل را قاعده استیفاء دانسته و در صورتیکه مفاد قاعده مذکور جاری شود حکم به اجرت المثل ایام زناشویی داده اند .
سوال : (جامع المسائل / ج2/ص412) خانمی مدعی است که در منزل شوهر خدمت و کار زیادی انجام داده است و اکنون شوهرش فوت شده و بنا است اموال او را تقسیم کنند آیا حق دارد اجرت کارهای خود را مطالبه کند ؟
جواب: مسئله چند صورت دارد : 1. اگر تبرعا کار کرده و قصد گرفتن اجرت نداشته است فعلا حق مطالبه اجرت ندارد. 2. اگر شوهر با او شرط کرده که کارها را مجانا انجام دهدو او هم طبق این شرط کار کرده است در این فرض هم حق ندارد . 3. اگر تبرعی انجام نداده و به امر شوهر خدمت و کار کرده است حق مطالبه اجرت المثل دارد . 4. اگر تبرعی و مجانی بودن مشکوک است و ظاهر این باشد که تبرعی نبوده و به امر زوج انجام داده است در این فرض نیز استحقاق اجرت المثل دارد . 5. اگر مجانی بودن و امر شوهر هر دو مشکوک باشد در این فرض احتیاط این است که با ورثه مصالحه کنند . 6. اگر احراز شود که کارهای او به امر زوج نبوده است حق مطالبه ندارد هرچند بهتر است در این صورت او را راضی کنند .
سوال 1086 : در فرض قبل اگر شوهر زنده است و زن مطلقه شد چه حکمی‌دارد؟ جواب: صور فوق نیز در این فرض جاری است با این تفاوت که اگر زن مدعی مجانی نبودن است یا زوج مدعی باشد که امر نکرده است در این صورت چنانچه ظاهری باشد که بتوان به آن اعتماد کرد مثلا ظاهر مجانیت باشد یا ظاهر امر کردن باشد طبق آن عمل می شود و الا مسئله از مصادیق مدعی و منکر می شود و احکام آن جاری است .
با توجه به جواب استفتاء چند نکته به نظر می رسد : 1. زن در صورتی که قصد تبرع داشته است حق اجرت المثل ندارد . 2. اگر احراز شود که کارهای زن به امر شوهر نبوده است وی حق اجرت المثل ندارد . 3. در صورتیکه زن مدعی مجانی نبودن یا مرد مدعی عدم امر باشد قضیه از باب منکر و مدعی است پس با توجه به موارد فوق اصولا اگر ادعای اجرت المثل از باب استیفاء باشد دیگر نمی تواند مقید به طلاق از طرف زوج یا غیر باشد بلکه زن هر زمان که بخواهد می تواند ادعای اجرت المثل ایام زناشویی بنماید که این مسئله ـ یعنی منوط بودن اجرت المثل ایام زناشویی به طلاق از طرف مرد یکی از اشکالات اساسی تبصره شش ماده واحده می باشد چونکه اعمال حق زن نباید منوط به شرایطی باشد بلکه بنا بر قاعده ( الحق القدیم لایزیله شیء) زن هر زمان که بخواهد چه در هنگام قید زناشویی یا بعد از جدایی چه طلاق به درخواست مرد باشد چه نباشد یا حتی بعد از مرگ شوهر هم می تواند دادخواست ، جهت اجرت المثل ایام زناشویی به دادگاه ارائه کند و محاکم نیز با توجه به قانون استیفاء و سایر اصول و قواعد حقوقی به مسئله بپردازند . طبیعی است که این مسئله از باب مدعی و منکر است و قواعد عمومی مدعی و منکر در مورد زن و ادعایش ، مرد و انکارش جاری می شود .
گفتار چهارم
نظر دکتر کاتوزیان راجع به اجرت المثل ایام زناشویی
بعد از ذکر تبصره شش ماده واحده ، چنین می فرمایند[36]: از این تفصیل بیهوده چه نتیجه حقوقی به بار آمده است و آن همه قیود و شروط مقدمه بند الف در برابر چه مزیتی است؟
اگر حشو و زوائد را به کنار نهیم آیا حاصل حکم جز این است که زن ، اجرت آنچه را که بر او واجب نبوده و به دستور شوهر انجام داده است می تواند بگیرد ،( مگر اینکه قصد تبرع داشته باشد ) و این حق آیا همان نیست که ماده 336 قانون مدنی با عبارتی موجز و بلیغ در قواعد عمومی استیفاء آورده است؟
نزدیکتر می رویم تا آنچه گفته شد روشنتر مشاهده کنیم در مقدمه بند الف ، واجبات شرعی ( مانند لوازم حسن معاشرت و معاضدت در اداره خانواده و تربیت فرزندان) از کارهایی که برای آن حق الزحمه باید پرداخت استثناء شده است زیرا برای امر واجب نمی توان اجرت گرفت . در بند الف نیز تمام کارهایی که زن در آن قصد تبرع داشته است در زمره استثناها آمده است : رسم خانواده های ما این است که خدمت همسر یا مادر ، انگیزه ای جز مهربانی و فداکاری ندارد و سخن گفتن از حق الزحمه درباره اجرای این تکالیف اخلاقی نارواست ، درباره مدعی دستمزد نیز ، بر مبنای غلبه چنین فرض می شود که همین منش را داشته مگر اینکه خلاف این ظاهر عرفی را اثبات کند. پس کافی نیست که بر پایه (اصل عدم تبرع) شوهر را در هر حال مدعی شماریم ، زیرا ظاهر اماره است و بر اصل عملی (عدم تبرع) حکومت دارد. برای مثال ، اگر مادری بابت رساندن فرزندان خود به مدرسه یا شیردادن به آنها یا دوختن لباس برای همسر خود دستمزد بخواهد ، مدعی است و باید (عدم تبرع) را در دادگاه ثابت کند و اثبات آن چنان دشوار است که به محال می نماید .
در نتیجه اگر واجبات شرعی وعرفی و خدماتی که بر حسب ظاهر تبرعی است به کناری نهاده شود ،‌تنها خدمتهای استثنائی و نادری باقی می ماند که مشمول ماده 336 ق. مدنی است .
بدین ترتیب باید پذیرفت که تبصره 6 قانون ، نه تنها امتیازی به زن نداده است بلکه موانع مهمی را در راه استیفاء حق او به وجود آورده است: حقی که زن می تواند بی هیچ قید و شرطی به استناد ماده 336 ق.م بخواهد ، تبصره 6 منوط به درخواست شوهر برای طلاق ، بیگناهی زن در شکست زندگی خانوادگی ، عدم امکان سازش و وقوع طلاق کرده است !
وانگهی بر فرض که زن از نظر حقوقی بتواند چنین دستمزدی بگیرد ،‌آیا سزاوار است که قانونگذار ، مقام زن و مادر را در خانواده ها چنان خوار کند که به جای مظهر مهربانی و فداکاری ، اجیر و مدعی تلقی شوند ؟
آیا این حکم به منزلت زنانی که زبانزد حق شناسی و وفاداری هستند صدمه نمی زند ؟ آیا زنان از لقب اعطایی (حق الزحمه بگیر خانواده) خرسند و خوشنودند؟ برای مثال آیا مادری که بابت شیردادن و نگهداری از فرزند خود مزد بگیرد در نظر او همان حرمت و تقدس را دارد که مادران دیگر دارند؟
آیا از نظر سیاست قانونگذاری درست است نهادی که بر طبق قانون اساسی موظف به حفظ کیان خانواده است ، زنان را در برابر شوهران تحریک و تشویق به گرفتن دستمزد کند ؟
بیگمان باید از زن رها شده و بیگناه حمایت کرد و پاس زحمات او را در خانواده نگاهداشت ولی این فکر عادلانه را باید به لباسی آراست که در خور مقام مادر و همسر باشد و تمام سخن در این است که (حق الزحمه) عنوان مناسبی در این زمینه نیست . زنی ک خواهان طلاق نیست و در انحلال خانواده گناهی ندارد ضرری ناروا دیده است که باید جبران شود و مقرری یا خسارت، عنوانهای مناسبتری برای جبران ضرر ناشی از سوء استفاده شوهر است .
الزام شوهر به پرداخت نحله نیز دنباله همین تفکر جبران خسارت زن ،در مورد سوء استفاده شوهر از اختیار طلاق است ، پس آنچه به زن داده می شود حق اوست نه بخشش وابستگی میزان نحله به طول دوران زناشویی و نوع کارهایی که زوجه انجام داده و وضع مالی زوج ، نشان می دهد که منظور ، جبران زیانهای مادی و معنوی همسری است که در شکست زندگی خانوادگی نقشی نداشته و قربانی سوء استفاده شوهر قرار گرفته است . به همین جهت نیز شوهر به دادن نحله الزام می شود و اراده او در ایجاد تعهد و میزان آن هیچ اثری ندارد . منتهی معلوم نیست چرا در فرضی که زن خواهان طلاق است و دلیل آن عسر و حرج ناشی از رفتار ناپسند شوهر است باید از امکان این جبران خسارت محروم بماند[37] ؟
نتیجه
برآیند نظرات استاد کاتوزیان چنین است :
1. این ماده قانونی (تبصره شش)، یک حق روشن و سهل الوصول را که در ماده 336 قانون مدنی به آن توجه شده است با قیود و حواشی زائد ، تبدیل به حقی مبهم و ممتنع الوصول کرده است .
2. تعابیر به کار برده شده در مورد زن، مثل حق الزحمه یا اجرت ، مناسب شان معنوی زن نمی باشد . 3. قانونگذار می توانست با تصویب قوانین حمایتی از زنانی که در چنین شرایطی طلاق داده می شوند برای جبران خسارات مادی و معنوی آنان اقدام کند . 4. تصویب نحله و بخشش اجباری برای زنان آسیب دیده از طلاق می‌تواند یک تناقض باشد که از یک طرف نحله بخشش ارادی است و از طرف دیگر یک بخشش اجباری و قانونی . 5. این قانون جامع نیست به این معنا که در بعضی موارد مرد ، خواهان طلاق نیست بلکه زن بر اثر عسر و حرج از ناحیه شوهر ، خواهان طلاق است و ادامه زندگی برای او مقدور نیست اما مقنن هیچ گونه پوشش قانونی برای جبران خسارات مادی و معنوی وی در نظر نگرفته است .
گفتار پنجم
اجرت المثل ایام زناشویی در آراء دیوانعالی کشور:
در اینجا مواردی از آراء دیوانعالی کشور در مورد اجرت المثل ایام زناشویی مطرح و نحوه رسیدگی به این موارد تشریح می شود .
در 1رونده شماره 6227/33 مطروحه در دیوان به تاریخ 23/8/74 رای دادگاه در قسمت تعیین نحله برای زوجه مطلقه نقض گردیده است با این استدلال که علت طلاق از طرف زوج تخلف زوجه از وظائف زناشویی است که عبارت از ترک منزل بدون اذن زوج می باشد .
در ذیل خلاصه پرونده و رای دیوانعالی کشور ذکر می شود :
ر.ش 317- نحله امر استحبابی است طبق تبصره 6 ماده واحده در صورتی ثابت است که طلاق ناشی از تخلف زن از وظائف زناشویی یا سوء رفتار نباشد. 23/8/74-6227



ادامه مطلب

یک شنبه 5 اسفند 1392برچسب:,

|
 

صفحه قبل 1 ... 10 11 12 13 14 ... 20 صفحه بعد

دوریبن هندی کم

(Sony DCR-SX22

زوم قدرتمند-سبک وکم حجم

مشخصات کلی :
نوع دوربین :
حافظه داخلی : 8 گیگابایت
ابعاد : 58 × 57 × 117 میلیمتر
وزن : 210 گرم
رنگ : مشکی،نقره ای
بزرگنمایی اپتیکال : 27 برابر
کیفیت فیلم : کیفیت  HD  با فرمت MPEG4-AVC/H.264
صفحه نمایش:  2.7 اینچ

قابلیت  تشخیص صورت

سونی سی ایکس 220 /Sony HDR-CX220

مشخصات دوریبن

رزولوشن  8.9مگاپیکسل

مانیتور 3 اینچی
قابلیت نوع دوربین : افزودن کارت حافظه ی SD و Memory Stick DUO
حافظه داخلی :
SD/SDH
ابعاد :
117x57x52.5 میلیمتر
وزن :
178 گرم
رنگ :
مشکی ، نقره ای، آبی
بزرگنمایی اپتیکال :
27 برابر
کیفیت فیلم :
کیفیت Full HD  با فرمت MPEG4-AVC/H.264
صفحه نمایش: 
2.7 اینچ

 دوربین سونی سی ایکس 290 /Sony HDR-CX290

مشخصات کلی این دوربین

سایز مانیتور : 2.7 اینچ عریض زاویه باز

صدا : دالبی دیجیتال 2 کاناله

شارژر : ندارد - روی دوربین شارژ میکند

زوم اپتیکال : 27 برابر

فوکس اتوماتیک : دارد

نوع حسگر : Exmor R CMOS

سایز فیلتر : 30 میلیمتر

قابلیت عکاسی : دارد - 8.9 مگاپیکسل

حالت های فیلمبرداری : Full HD / Mpeg 4 AVC / H.264 AVCHD / Mpeg 2 PS

حافظ داخلی 8GBبرای تفریبا یک ساعت

دوربین فیلمبرداری HD مموری خور

 

HDR-PJ230E/B

مشخصات کلی:ذخیره سازی بر روی حافظه ی داخلی

 

مشخصات حسگر و تصویر:حسگر Exmor R CMOS با دقت ۸٫۹ مگاپیکسل

 

فیلمبرداری:کیفیت HD با فرمت MPEG4-AVC/H.264

 

لنز:کارل زایس – بزرگنمایی اپتیکال ۲۷ برابر – لرزشگیر تصویر دیجیتال

 

صفحه نمایش:صفحه نمایش ۲٫۷ اینچ

 

ورودی و خروجی ها:خروجی HDMI

 

سایر قابلیت ها:فلاش – فیلمبرداری در شب – پشتیبانی از کارت حافظه کارت حافظه – حافظه داخلی ۸ گیگابایت – میکروفون داخلی – بلندگوی داخلی – ریموت کنترل
  • مجهز به پروژکتور داخلی   (تا 100 اینچ   )
  • زوم اضافی 32 برابر
  • لرزشگیر دست  ( حالت فعال  )
  • لنز واید 28.9 میلی متری

HDR-PJ380E/B

HDR-PJ380 مانند یک سینمای سیار شخصی با بهره گیری از پروژکتور داخلی اش قابلیت نمایش تصویر تا 100 اینچ را دارد.شما قادرید همه جا حتی در حین سفر خاطرتان را به اشتراک بگذارید.همچنین می توانید از طریق کابل HDMI محتوای لپ تاپ ،تلفن هوشمند و تبلت خود را به اشتراک بگذارید.

         مشخصات عمومی

  • پروژکتور داخلی مجهز به عملکرد ورودی  (تا 100 اینچ )
  • حسگر Exmor R CMOS
  • لرزشگیر دست اپتیکال(حالت فعال )
  • لنز واید 26.8 میلی متری
  • زوم اضافی 55 برابر
  • حافظه داخلی 16 گیگابایتی
  • زوم ارتقاع یافته 55x(زوم اپتیکال30x )
  • لنزGواید انگل سونی
  • صفحه نمایش3اینچ

 

HDR-PJ430VE

دوربین فیلمبرداری HD دارای حافظه داخلی

HDR-PJ430 یک دوربین فیلمبرداری عالی مجهز به پروژکتور داخلی است که به شما امکان می دهد تا خاطراتتان را حتی در حین سفر به اشتراک بگذارید.به لطف ورودی HDMI همچنین قادرید حتی محتوای لپ تاپ ،تلفن هوشمند یا تبلت خود را به اشتراک بگذارید

  • پروژکتور داخلی مجهز به عملکرد ورودی  (تا 100 اینچ )
  • لرزشگیر دست SteadyShot اپتیکال متوازن
  • حسگر تصویر     حسگر CMOS موسوم به Exmor R
  • لنز واید 26.8 میلی متری
  • زوم اضافی 55 برابر
  • حافظه داخلی 32 گیگابایتی
  • لنز G سونی / 26 میلی متری
  • نوع رسانه ضبط     Internal Flash Memory, Memory Stick PRO Duo™ (Mark 2),Memory Stick PRO-HG Duo™, Memory Stick XC-HG Duo™, SD/SDHC/SDXC Memory Card(Class 4 or Higher))
  •   پردازشگر تصویر BIONZ®
  • اندازه و نوع صفحه نمایشگر LCD     نمایشگر LCD صفحه شفاف 3 اینچ (230000 نقطه ای / عریض 16:9)
  • وزن ( بدون نوار ،باتری و غیره )    تقریبا 340 گرم
  • حداکثر وضوع عکس (حالت عکسبرداری )     8.9 مگاپیکسل 16:9 (3984x2240)

HDR-PJ790VE

 

 

 

دوربین فیلمبرداری HD مموری خور

لحظه های ارزشمند با وضوح خیره کننده Full HD. همراه با حافظه فلش 96 گیگابایتی ، پروژکتور داخلی و عملکرد ورودی به شما امکان می دهد تا محتوای ذخیره شده در دستگاه های همراه تان را در هر زمان و در همه جا به نمایش بگذارید.

  • پروژکتور داخلی مجهز به عملکرد ورودی  (تا 100 اینچ )
  • لرزشگیر دست SteadyShot اپتیکال متوازن
  • لنز واید 26 میلی متری
  • حسگر تصویر     حسگر CMOS موسوم به Exmor R
  • 96 گیگابایت حافظه داخلی برای تفریبا11.5ساعت
  • وضوح عکسبرداری 24.1 مگاپیکسل
  • لنزکارل زایس Vario-sonnar T*/52 میلی متری
  • پردازشگر تصویر BIONZ®
  • لنز G سونی / 46 میلی متری
  • نوع رسانه ضبط     Internal Flash Memory, Memory Stick PRO Duo™ (Mark 2),Memory Stick PRO-HG Duo™, Memory Stick XC-HG Duo™, SD/SDHC/SDXC Memory Card(Class 4 or Higher))

  • زوم میکروفن داخلی

  • اندازه و نوع صفحه نمایشگر LCD     نمایشگر LCD صفحه شفاف 3 اینچ (230000 نقطه ای / عریض 16:9)

  • وزن ( بدون نوار ،باتری و غیره )     تقریبا 570 گرم

دوربین فیلم برداری سونیHDR-AS30V

 

مدل جدید از سری دوربین های فیلمبرداری کوچک، سبک و قابل نصب به بدن و وسایل مختلف نظیر دو چرخه، کلاه، قایق، چوب اسکی و غیره موسوم به دوربین های فیلمبرداری Action Cam برای گرفتن فیلم از لحظه های ورزشی و غیره شرکت سونی است. دوربین فیلمبرداری سونی HDR-AS30V دارای یک بدنه ضد آب سبکتر و سیستم GPS است. این دوربین فیلمبرداری کوچک مجهز به یک سنسور EXMOR R پشت روشن 16 مگا پیکسل بوده و قادر به گرفتن عکس های باکیفیت با رزلوشن 9/11 مگا پیکسل و فیلم های فول HD است. زاویه دید لنز دوربین فیلمبرداری سونی AS30V سونی 170 درجه بوده و این دوربین قادر به گرفتن عکس ها و فیلم های وارونه است. سرعت ضبط فیلم نیز در این مدل سری دوربین های فیلمبرداری Action Cam شرکت سونی به 60 یا 120 فریم در ثانیه افزایش یافته است تا این دوربین نیز قابلیت پخش حرکت آهسته فیلم های گرفته شده را داشته باشد.

بدنه ضد آب دوربین فیلمبرداری AS30V نسبت به مدل قبلی این سری از دوربین های فیلمبرداری شرکت سونی کوچکتر و سبکتر است. این مدل جدید دارای سیستم Wi-Fi داخلی برای اتصال آسان به یک تلفن هوشمند و یک ساعت مچی Live View Remote است. ساعت مچی Live View Remote یک وسیله کنترل از راه دور مچی است که در کنار امکان کنترل بی سیم دوربین فیلمبرداری AS30V از راه دور، یک نمای  زنده از سوژه مقابل دوربین نیز در اختیار کاربر قرار می دهد

Sony HDR TD20

مشخصات کلی : مشخصات کلی: نوع دوربین : کارت حافظه ای Memory Card - ذخیره سازی بر روی بر روی حافظه‌ی داخلی 64 گیگابایتی مشخصات حسگر و تصویر: حسگر Exmor R CMOS با دقت 3.4 مگاپیکسل فیلمبرداری: کیفیت Full HD با فرمت MVC, MPEG4-AVC, H.264 AVCHD - فیلمبرداری سه بعدی لنز: سونی (لنز سری G) در حالت 3 بعدی 344 تا 34.4 میلی‌متر و در حالت 2 بعدی 357.6 تا 29.8 میلیمتر - بزرگنمایی اپتیکال در حالت 3 بعدی 10 برابر و در حالت 2 بعدی 12 برابر - لرزشگیر تصویر لرزشگیر اپتیکال SteadyShot صفحه نمایش: صفحه نمایش 3.5 اینچ 1,229,000 پیکسل ورودی و خروجی ها: خروجی هدفون - خروجی HDMI - خروجی USB - خروجی تلویزیون سایر قابلیت ها: فلاش 3 لوکس - پشتیبانی از کارت حافظه Memory Stick Pro Duo - حافظه داخلی کارت حافظه‌ی‌ 64 گیگابایتی - میکروفون داخلی - بلندگوی داخلی - ریموت کنترل

 

 



ادامه مطلب

پنج شنبه 5 اسفند 1392برچسب:,

|
 

صفحه قبل 1 ... 10 11 12 13 14 ... 20 صفحه بعد

اطلاعات عمومی

FOOD AS MEDICINE

 

 

Eat plenty of fish -- fish oil helps prevent headaches.

So does ginger, which reduces inflammation and pain.

سرتان درد مي کند؟

ماهي بخورید.

ماهي زياد مصرف کنيد. روغن ماهي به پيش گيري از سردرد کمك مي  کند.

زنجبيل هم با کاهش التهاب و درد عملكرد مشابهي دارد.

 

HAVE FEVER?

EAT YOGURT!

Eat lots of yogurt before pollen season.

Also-eat honey from your area (local region) daily.

تب داريد؟

ماست ميل کنيد.

قبل از شروع فصل گرده افشاني ماست زياد مصرف کنيد.

همچنين بطور روزانه از عسل محلي منطقه خود ميل کنيد.

TO PREVENT STROKE?

DRINK TEA!

Prevent build up of fatty deposits on artery walls with regular doses of tea.

(Actually, tea suppresses my appetite and keeps the pounds from  invading.... Green tea is great for our immune system)!

براي جلوگيري از سكته:

چاي بنوشيد.

با مصرف مرتب چاي از رسوب چربي بر روي ديواره شريان ها جلوگيري  کنيد.

(در مورد خودم چاي اثر خوبي براي کاهش اشتها داشته و مانع اضافه وزن  شده است.... چاي سبز براي سيستم ايمني فوق العاده است)!

INSOMNIA (CAN'T SLEEP)?

HONEY!

Use honey as a tranquilizer and sedative.

بيخوابي داريد؟

عسل بخوريد.

از عسل بعنوان داروي مسكن و آرام بخش استفاده کنيد.

.

ASTHMA?

EAT ONIONS!!!!

Eating onions helps ease constriction of bronchial tubes.

(When I was young, my mother would make onion packs to place on our chest,  helped the respiratory ailments and actually made us breathe better).

دچار آسم هستيد؟

پياز بخوريد.

مصرف پياز التهاب نايژك ها را از بين مي برد.

(وقتي بچه بودم مادرم بسته پياز درست مي کرد تا روي قفسه سينه ما  بگذارد. براي درمان بيماري هاي تنفسي خوب بود و کمك مي کرد بهتر نفس بكشيم.)

ARTHRITIS?

EAT FISH, TOO!!

Salmon, tuna, mackerel and sardines actually prevent arthritis.

(fish has omega oils, good for our immune system)

از ورم مفاصل رنج مي بريد؟

باز هم ماهي ميل کنيد.

ماهي قزل آلا، تون، خال مخالي و ساردين از ورم مفاصل جلوگيري مي  کند.

(ماهي سرشار از روغن هاي امگاست که براي سيستم ايمني فوق العاده  است.)

UPSET STOMACH?

BANANAS - GINGER!!!!!

Bananas will settle an upset stomach.

Ginger will cure morning sickness and nausea.

دل بهم خوردگي داريد؟

موز و زنجبيل.

موز به معده اي که اذيت شده کمك مي کند.

زنجبيل حالت تهوع صبحگاهي و دل آشوب را درمان مي کند.

BLADDER INFECTION?

DRINK CRANBERRY JUICE!!!!

High-acid cranberry juice controls harmful bacteria.

اگر عفونت مثانه داريد؟

آب قره قاط ( زرشک ؟ ) بنوشيد.

آب قره قاط سرشار از اسيد مي باشد که باکتري هاي مضر را کنترل مي  کند.

BONE PROBLEMS?

EAT PINEAPPLE!!!

Bone fractures and osteoporosis can be prevented by the manganese in  pineapple.

دچار مشكلات استخوان هستيد؟

آناناس ميل کنيد.

شكستگي و پوکی استخوان با کمك منگنز موجود در آناناس قابل پيش گيري  است.

PREMENSTRUAL SYNDROME?

EAT CORNFLAKES!! !!

Women can ward off the effects of PMS with cornflakes, which help reduce  depression, anxiety and fatigue.

از سندرم پيش از قاعدگي رنج مي بريد؟

ذرت بوداده ميل کنيد.

خانمها مي توانند با صرف ذرت بوداده که به کاهش افسردگي، نگراني و  خستگي که از عوارض PMS

مي باشد پيش گيري کنند.

MEMORY PROBLEMS?

EAT OYSTERS!

Oysters help improve your mental functioning by supplying much-needed zinc.

دچار مشكلات حافظه شده ايد؟

صدف خوراکي بخوريد.

صدف با داشتن روي مورد نياز به بهبود عملكرد مغز کمك مي کند.

COLDS?

EAT GARLIC!

Clear up that stuffy head with garlic.

)remember, garlic lowers cholesterol, too.)

سرما خورديد؟

سير بخوريد.

سرو کله گرفته را با سير تميز کنيد. (يادتان باشد که سير سطح کلسترول  را نيز کاهش مي دهد)

COUGHING?

USE RED PEPPERS!!

A substance similar to that found in the cough syrups is found in hot red  pepper. Use red

(cayenne) pepper with caution-it can irritate your tummy.

سرفه مي کنيد؟

فلفل قرمز !!!

مشابه ماده اي که در شربت سرفه بكار مي رود در فلفل قرمز وجود دارد. البته فلفل قرمز را با احتياط مصرف کنيد شايد معده شما را تحريك کند.

BREAST CANCER?

EAT Wheat, bran and cabbage

Helps to maintain estrogen at healthy levels.

سرطان سينه؟

گندم، سبوس و کلم مصرف کنيد..

اين مواد استروژن را در سطوح سالم نگه مي دارند.

LUNG CANCER?

EAT DARK GREEN AND ORANGE AND VEGGIES!!!

A good antidote is beta carotene, a form of Vitamin A found in dark green and  orange vegetables.

سرطان ريه؟

سبزي های  سبز تيره و نارنجي رنگ  مصرف کنيد.

بتا اکروتن نوعي ويتامين A پادزهر مفيدي است که در سبزي های تيره و  نارنجي رنگ يافت ميشود .

ULCERS?

EAT CABBAGE ALSO!!!

Cabbage contains chemicals that help heal both gastric and duodenal ulcers.

زخم معده بروز کرده؟

کلم بخوريد.

کلم شامل ترکيباتي است که به درمان زخم معده و دوازدهه کمك مي  کند.

DIARRHEA?

EAT APPLES!

Grate an apple with its skin, let it turn brown and eat it to cure this  condition.

(Bananas are good for this ailment)

اسهال؟

سيب ميل کنيد.

سيب را با پوست رنده کنيد. بگذاريد تا قهوه اي شويد و براي درمان اين  وضعيت ميل کنيد. ( موز نيز براي اين بيماري خوب است)

CLOGGED ARTERIES?

EAT AVOCADO!

Mono unsaturated fat in avocados lowers cholesterol.

از شريان هاي رسوب گرفته رنج مي بريد؟

آووکادو بخوريد.

چربي غير اشباع شده موجود در آوکادو کلسترول را پايين مي آورد.

HIGH BLOOD PRESSURE?

EAT CELERY AND OLIVE OIL!!!

Olive oil has been shown to lower blood pressure.

Celery contains a chemical that lowers pressure too.

فشار خونتان بالاست؟

کرفس و روغن زيتون ميل کنيد.

روغن زيتون فشار خون را پايين مي آورد.

کرفس نيز شامل ماده اي است که فشار خون را پايين مي آورد.

BLOOD SUGAR IMBALANCE?

EAT BROCCOLI AND PEANUTS!!!

The chromium in broccoli and peanuts helps regulate insulin and blood sugar.

ناهماهنگي قند خون داريد؟

بروکلي و بادام زميني ميل کنيد.

کروم موجود در بروکلي و بادام زميني انسولين و قند خون را تنظيم مي  کند.

 

----------------------------

 

 

Kiwi:

Tiny but mighty. This is a good source of potassium, magnesium, Vitamin  E &fiber. It's

Vitamin C content is twice that of an orange.

 

کیوي:

ريز و مقوي. منبع بسيار خوب پتاسيم،منيزيوم، ويتامين E و فيبر. ويتامين C موجود در آن دو برابر پرتقال مي باشد.

Apple:

An apple a day keeps the doctor away? Although an apple has a low Vitamin  C content, it has antioxidants &flavonoids which enhances the activity of  Vitamin C thereby helping to lower the risks of colon cancer, heart  attack & stroke.

سيب:

يك سيب در روز پزشك را دور نگه مي دارد؟ با اينكه سيب ويتامين C کمی  دارد ولی  دارای  آنتی اکسيدان ها  وفلاونوید هایی مي باشد که با تشدید فعاليت  ويتامين C به کاهش خطر سرطان روده بزرگ، حمله قلبي و سكته مغزي کمك مي کند

.

Strawberry:

Power among Protective fruit. Strawberries have the highest  total antioxidant vessels clogging free radicals protects the body from  cancer causing, blood & major fruits.

Anti-oxidants and they actually keep us actually; any berry is good for you.  They're high in them get rid of all....... (best and very versatile in the  health field blueberries are the......... young  ( free-radicals that invade our  bodies them)

توت فرنگي:

ميوه محافظ. توت فرنگي بالاترين قدرت آنتي اکسيدان را در ميان ميوه  اي اصلي دارد که بدن را در برابر سرطان، راديكال هاي آزاد رسوب شده درون رگ هاي  خوني محافظت مي کند. (در واقع هر ميوه اي از خانواده توت براي شما خوب و مفيد است. شامل ميزان بالاي انتي اکسيدان هستند و ما را

جوان نگه مي دارند ... آبي بهترين نوع است و کليه راديكال هاي آزاد  را که به بدن هجوم مي آورند از بين مي برد.

Orange:

Oranges a day may help keep colds away, lower Sweetest medicine. Taking 2 - 4

 

.cancer dissolve kidney stones as well as lessen the risk of  colon & cholesterol, prevent

پرتقال:

شيرين ترين دارو. خوردن 2 الي 4 پرتقال در روز کمك به پيش گيري از  سرماخوردگي و کلسترول

پايين مي کند و سنگ هاي کليه را از بين مي برد و خطر سرطان روده بزرگ  را کاهش مي دهد.

Watermelon:

They are also a key source of dose of glutathione which helps boost our  immune system packed with a giant Coolest Thirst Quencher. Composed of  92% water, it is also other nutrients Lycopene - the cancer fighting oxidant

Potassium& found in watermelon are Vitamin C.

(watermelon also has natural substances sources that keep our skin healthy,  protecting our skin from those darn sun rays) [natural SPF sources].

هندوانه:

هندوانه شامل مواد طبيعي (منابع طبيعي) بهترين تسكين دهنده عطش. شامل 92 % آب و حجم بسيار زيادي از گلوتاتيون مي باشد که سيستم ايمني بدن را تقويت مي  کند. همچنين منبع اصلي ليكوپن - اکسيدان ضد سرطان است.   ساير مواد غذايي يافت شده  در هندوانه شامل  پتاسيم و   ويتامين C مي باشد که کمك به حفظ سلامت پوست مي کند و  همچنين پوست ما را در برابر اشعه هاي خطرناك SPF محافظت مي نمايد ).

Guava &Papaya:

Top awards for Vitamin C. They are the clear winners for their high Vitamin C  content. Guava is also rich in fiber which helps prevent constipation.

گواوا :

گواوا و پاپايا: بالاترين سطح ويتامين C ،از نظر فيبر نيز غني است که  به جلوگيري از يبوست کمك مي کند.

Tomatoes:

a preventative measure for men, keeps those prostrate problems are very good  as their bodies from invading.

NT00004

گوجه فرنگي:

ترفند پيش گيرانه بسيار خوبي براي آقايان است و بيماري هاي پروستات  را از آنها دور نگه مي دارد.

. داوینچی همزمان با یک دست می نوشت و با یک دست نقاشی می کرد !
2. هیتلر از مکان های بسته وحشت داشت !
3. مار می تواند تا نیم ساعت بعد از  قطع شدن سرش نیش بزند !
4. هر انسان تا 8 دقیقه بعد از قطع گردنش هنوز  به هوش است !
5. اغلب مارها 6 ردیف دندان دارند !
6. وقتی به  خورشید نگاه می کنید 8 دقیقه قبل از آن را مشاهده می کنید !
7. قلب میگو  در سر آن واقع است !
8. ظروف پلاستیکی تقریبا 50 هزار سال در برابر  تجزیه مقاومند !
9. حدود 250 نفر از محققان ناسا ایرانی هستند و رئیس  کامپیوتر ناسا یک ایرانی است !
10. دانشمندان دریافته اند مورچه ها هم  مانند انسان ها صبح ها خمیازه می کشند !
11. حس بویایی مورچه با سگ  برابری می کند !
12. آیا می دانستید تصمیم بر این بود که کوکا کولا به  عنوان دارو استفاده شود !
13. با 30 گرم طلا می توان نخی به طول 81 کیلومتر درست کرد !
14. فنلاند از 170 هزار و 585 جزیره تشکیل شده است !
15. زمین در آغاز پیدایش 2000 بار بزرگتر از حجم کنونی اش بود !
16. در زبان عربی برای کلمه شمشیر 850 واژه مختلف وجود دارد !
17. گرانترین کفش دنیا 1 میلیارد و 700 میلیون تومان است !
18. برای تخمین زدن حشره های روی زمین کافیست به ازای هر انسان 200 میلیون حشره ریز و درشت در نظر بگیریم !
19. کوسه با شنیدن ضربان قلب  طعمه خود آن را پیدا می کند !
20. فیل تنها حیوانی است که نمی تواند  بپرد !
21. قلب وال در هر دقیقه فقط 9 بار می زند !
22. ایرانیان در انگلیس ثروتمندترین قشر هستند حتی ثروتمندتر از ملکه الیزابت !
23. در سال 1380 تعداد گوسفندان زلاندنو 44 میلیون راس اعلام شد در  حالی که جمعیت این کشور 4 میلیون نفر بود !
24. قوه چشایی پروانه در  پاهای آن تعبیه شده است !
25. جوانان هندی شادترین و ژاپنی ها افسرده  ترین های جهان هستند !
26. مغز در هنگام خواب فعالتر از وقتی است که  تلویزیون می بینید !
27. 90% سم مار از پروتئین تشکیل شده است !
28. چشم انسان معادل یک دوربین 135 مگا پیکسل عمل می کند !
29. آب دریا بهترین ماسک صورت است !
30. سرعت عطسه یک  انسان برابر است با 160 کیلومتر در ساعت !
 
* «گربه» تنها حیوان خانگی هست که  در کتاب مقدس به آن اشاره‌ای نشده است. * نوارهای لاستیکی خیلی طول می‌کشد تا  سرد شوند. * «Dreamt» تنها کلمه‌ایست که در زبان انگلیسی با mt تمام  می‌شود!! * «یویو» اولین بار به عنوان یک سلاح در فیلیپین استفاده می‌شد! * شهر مکزیک هر سال 25.5 سانتیمتر، نشست می‌کند. * مغز در هنگام خواب فعالتر از  وقتی‌ است که تلویزیون می‌بینید. * ناخن انگشت وسط زودتر از ناخن انگشت شصت، رشد  می‌کند. * تنها لغتی که در انگلیسی با تمام اصوات، پشت سر هم ادا می‌شود «subcontinental» می‌باشد. * در واشنگتن‌ بیشتر از مردمانش، تلفن وجود  دارد. * به طور متوسط روزانه، 12 نوزاد به خانواده‌های اشتباه داده  می‌شوند. * به زیپت نگاه کن، میبینی که روش نوشته «YKK» این نمایان‌گر شرکت « یوشیدا کوگیو کابوشی بیبایشا » است، بزرگ‌ترین تولید کننده زیپ در جهان! * هیچکس  نمی‌داند چرا صدای اردک‌ها اکو نمی‌شود! * چهل درصد سود مک‌دونالد از فروش  هپی‌میل‌ها ( یک وعده غذایی کامل در جعبه است، که اگه یک بار FastFood رفته باشید،  میدونید چیه! ;-) بدست می‌آید. * لئو‌ناردو داوینچی می‌توانسته با یک دستش  بنویسد و با دست دیگرش نقاشی کند! * به دلیل اینکه فلز کمیاب بود، اسکارهایی که  در طی جنگ جهانی دوم داده شد، از چوب ساخته شده بود. * بروس‌لی خیلی سریع بود،  به طوری‌که باید فیلم را واقعا آهسته می‌کردند تا بتوانی‌ حرکاتش‌ را ببینی! * سس  کچاپ در سال 1830 به عنوان یک دارو به فروش می‌رفته است. * لئو‌ناردو داوینچی  مخترع قیچی بود، همچنین 10 سال طول کشید تا لب‌های مونالیزا را نقاشی کند. * وقتی پاهایت‌ را آرام بالا بیاوری و به پشت بخوابی، در ماسه فرو نمی‌روی. * پشه‌کش‌ها پشه را نابود نمی‌کنند، بلکه تو را مخفی می‌کنند! آن‌ها حس پشه‌ها را از  کار می‌اندازند، بنابراین پشه‌ها نمی‌توانند بفهمند که تو کجایی! * دندانپزشک‌ها  توصیه می‌کنند که زمان مسواک زدن، تا 6 قدم از توالت دور شوید تا از ورورد ذرات  معلقی که بوسیله هوا منتقل می‌شوند، در هنگام شستشوی دهان، جلوگیری شود. * صاحب  اصلی کارخانه Marlboro از سرطان ریه مرد. * پولی که مایکل جردن سالیانه از  کارخانه نایک بدست می‌آورد، از کل حقوق همه کارکنان این کارخانه در مالزی، بیشتر  است! * Stewardesses طولانی‌ترین کلمه‌ایست که می‌توانید با دست چپ تایپش  کنید. * فاصله بین مچ دست تا آرنج برابر با طول کف پا است. * قلب شما روزی  ۱۰۱۰۰۰ بار می تپد. * دهان شما روزی یک لیتر بزاق تولید میکند. * به طور  متوسط هر انسان میتواند یک دقیقه نفس خود را حبس کند رکورد این ماده در جهان ۷.۵  دقیقه است. * از دست دادن تنها ۱٪ از آب بدن موجب تشنگی میشود. * مردان روزی  ۴۰ و زنان روزی ۷۰ تار مو از دست میدهند. * یک انسان ۸ ثانیه بعد از قطع گردن  به هوش میماند. * عضله ای که به شما امکان چشمک زدن میدهد سریع ترین عضله بدن  است شما به طور متوسط ۱۵۰۰۰ بار در روز چشمک میزنید. * زنان دو برابر مردان چشمک  میزنند. * انسان سالانه بیش از ۱۰ میلیون مرتبه پلک می زند! * خورشید ۳۳۰۳۳۰ مرتبه بزرگتر از زمینه! * یک گالن  روغن سوخته، می‌تواند تقریبا یک میلیون گالن آب تمیز را آلوده کند! * ناخن‌های  انگشتان دست، تقریبا چهار برابر ناخن‌های پا رشد می‌کنند! * حرف E بیشتر از تمام  حروف انگلیسی، در کلمات بکار می‌رود در حالیکه حرف Q کمترین کاربرد را دارد! * خوردن یک عدد سیب اول صبح، بیشتر از یک  فنجان قهوه باعث دور شدن خواب آلودگی می‌شود! * دلفین‌ها هم مانند گرگ‌ها هنگام  خواب یک چشمشان را باز می‌گذارند! * قدیمی‌ترین آدامسی که جویده شده، متعلق به  ۹۰۰۰ سال پیش بوده است! * اسکیمو‌ها هم از یخچال استفاده می‌کنند، منتها برای محافظت غذا در مقابل یخ  زدن! * سرعت آب دهانی که هنگام عطسه از دهان شما خارج میشود، حدود  ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است! * ۸  دقیقه و ۱۷ ثانیه طول می‌کشد تا نور  خورشید به زمین برسد! * جویدن آدامس هنگام خوردن پیاز، مانع از اشک‌ریزی شما  می‌شود! * در تایوان بشقاب‌های گندمی درست می‌شود و افراد بعد از خوردن غذا،  بشقابشان را هم می‌خورند! * یک‌چهارم استخوان‌های بدن، در پای او قرار  دارد!
 
 
*عقرب می تواند سه سال بدون غذا زندگی کند.   *دارکوبها قادرند 20 بار در ثانیه به تنه ی درخت ضربه بزنند.   *گربه قادر نیست مزه ی شیرین را تشخیص دهد.   *تمامی خرس های قطبی چپ دست هستند.:   *روباه همه چیز را خاکستری می بیند.   *قلب میگو در سر اوست.   *قلب والها 9 بار در دقیقه می زند.   *چشم شترمرغ از مغزش بزرگتر است.   *فیل تنها حیوانی است که میتواند ایستادن روی سر وگردن را یاد بگیرد.   *فاصله بین مچ دست تا آرنج شما برابر با طول کف پای شماست.   *فندک قبل ازکبریت اختراع شد.   *به طور متوسط روزانه 12نوزاد به خانواده ها اشتباه داده می شود.   *آب دریا بهترین ماسک صورت است.   *آب داغ از آب سرد زودتر یخ می زند.   *زنان باهوش بچه دار نمی شوند.   *اولین مردمانی که نخ را کشف کردند وموفق به ریسیدن آن شدند،ایرانیان بودند

دو شنبه 5 اسفند 1392برچسب:,

|
 

صفحه قبل 1 ... 10 11 12 13 14 ... 20 صفحه بعد

تلویزیون براویا سونی جشنواره نوروزی

تلویزیون براویا 32 اینچ مدلR420A

ویژگیهای  کلی

به لطف بهبود هنده رزولاسیون از تصویر زنده فاقد نویز لذت ببرید و با فناوری حرکت فریم سریع  Motionflow™ XR 100 از حرکت روان و بدون پرش صحنه های اکشن و پرتحرک بهره مند شوید .علاوه بر آن ، با اتصال تلفن هوشمند تان به تلویزیون ،محتوای ذخیره شده خود را بر روی صفحه بزرگتر به اشتراک بگذارید.

  • موتور تصویر تقویت کننده وضوح
  • فناوری MHL برای اتصال سریع به تلفن هوشمند Xperia شما
  • فناوری حرکت فریم سریع Motionflow™ XR 100 برای ارایه تصویر روان و واضح صحنه های پرتحرک و اکشن
  • تقویت کننده صدا برای لذت بردن از صدای ناب
  • قابلیت پخش فرمت های متعدد
  • رادیو

KDL-40R470A

تلویزیون براویا 3بعدی  46اینچ  با نور زمینه LED سری موجوداست

KDL-40R470A-(LED & LCD) براویا HD تلویزیون-سری R470A

به لطف بهبود هنده رزولاسیون از تصویر زنده فاقد نویز لذت ببرید و با فناوری حرکت فریم سریع  Motionflow™ XR 100 از حرکت روان و بدون پرش صحنه های اکشن و پرتحرک بهره مند شوید .علاوه بر آن ، قادرید با اتصال تلفن هوشمند تان به تلویزیون ،رسانه ها و نرم افزارهای کاربردی ذخیره شده خود را بر روی صفحه خیلی بزرگ

  • موتور تصویر تقویت کننده وضوح
  • فناوری MHL برای اتصال سریع به تلفن هوشمند Xperia شما
  • فناوری حرکت فریم سریع Motionflow™ XR 100 برای ارایه تصویر روان و واضح صحنه های پرتحرک و اکشن
  • تقویت کننده صدا برای لذت بردن از صدای ناب
  • قابلیت پخش فرمت های متعدد
  • رادیو FM

 

KDL-42R500A

تلویزیون براویا 3بعدی  47 اینچ  با نور زمینه LED سری موجوداست

به لطف فناوری MHL برای برقراری ارتباط بی سیم براویا با تلفن هوشمند،از محتوای رسانه ای و نرم افزارهای کاربردی ذخیره شده در گوشی تلفن تان بر روی  صفحه تلویزیون لذت ببرید.این تلویزیون سازگار با تلفن هوشمند ،دارای حالت قاب عکس می باشد.ازتماشای عکس های مورد علاقتان بروی صفحه بزرگ لذت ببرید.

  • تجربه عمیق ترین تصویر سه بعدی بر روی صفحه فوق العاده بزرگ
  • موتور تصویر تقویت کننده وضوح
  • فناوری MHL برای اتصال سریع به تلفن هوشمند Xperia شما
  • فناوری حرکت فریم سریع Motionflow™ XR 100 برای ارایه تصویر روان و واضح صحنه های پرتحرک و اکشن
  • تقویت کننده صدا برای لذت بردن از صدای ناب
  • قابلیت پخش فرمت های متعدد

KDL-50R550A

درسایز50-60-70موجود است

مشخصه های صفحه نمایش ال ای دی سه بعدی سونی60اینچ ار550ای

  • کیفیت صفحه نمایش: کامل HD
  • کنتراست پویای تصویر: بیش از 1 میلیون
  • اندازه صفحه نمایش سانتی متر 152cm
  • اندازه صفحه نمایش اینچ 60 "
  • سرعت رفرش تصویر XR240= XR200
  • نور پس زمینه LED
  • نسبت ابعاد تصویر: 16:9

مشخصات صوتی sony 60r550a

  • خروجی صدا: 5.1 کانال
  • جایگزین صوتی : دیجیتال
  • خروجی صدا: متغیر و ثابت
  • دالبی MS10
  • دالبی دیجیتال
  • دالبی پالس
  • دارای بلندگوی داخلی
  • تقویت کننده صدا
  • 5حالت صدا: استاندارد- موسیقی- سینما- بازی- ورزش
  • SteadySound ®
  • کانال بازگشت صوتی
  • سیستم استریو: MTS -AUTO SAP

ویژگیهای سه بعدی

  • حالت سه بعدی منفعل
  • امکان پشتیبانی از حالت های سه بعدی : ورودی HDMIو USB , MHL,Side-By,Side/Over,Under
  • شبیه سازسه بعدی
  • تبدیل دو بعدی به سه بعدی
  • فیلتر3d

سایر ویژگی های سونی 60r550a

  • پشتیبانی ازBRAVIA ® ™
  • امکان بلوک کانال با رمز عبور
  • امکان گشت و گذار در کانال
  • علاقه مندی ها UI
  • نمایش ساعت بر روی صفحه نمایش
  • تایمرخواب
  • کنترل والدین
  • تنظیمات تصویر قفل
  • 5صحنه قابل انتخاب: موسیقی- سینما- بازی- گرافیک- ورزشی
  • تصویردر تصویر: PAP
  • تصویردر تصویر : PIP
  • فناوری LightSensor
  • فناوری سینما 24P ™
  • حالت پیش فرض 04:03
  • تقویت کنتراست ACE
  • تکنولوژی 3:2: CineMotion ®
  • کاهش دهنده نویز دیجیتال
  • حالت رنگ زنده ™
  • کاهش دهنده نویز MPEG
  • حالتهای تصویر: رنگی-استاندارد- سفارشی- سینما- گرافیک- کامل- عادی- زوم واید- زوم- عنوان Normal-Full1-Full2 - PC
  • SimulView ™
  • زاویه دید  راست و چپ: 89-89
  • سایرs,kd 60r550
  • زاویه دید بالا و پایین: 89-89
  • کل زاویه دید 178 درجه

فرمتهای قابل پشتیبانی

  • فرمتهای قابل پخش USB: MPEG1 و MPEG 2TS وMPEG2PS و MPEG4Visual و MPEG4AVC و H.264 و WMV و دانلود فیلم و MP3 و AAC و HE-AAC و DolbyDigitalAC3 و DTS و WMA و JPEG sony 60r550a
  • سیستمهای تلویزیون : دیجیتال / آنالوگ- B / G- D / K- I- M
  • سیستمهای رنگ : PAL- SECAM- NTSC 3.58- NTSC 4.43 AV
  • سیگنال های ویدئویی: 1080/24p (HDMI تنها- 1080/60i، 1080/60p -HDMI / کامپوننت- ویدیویی 480/60i، 480/60p، 720/60p- 1080/30p HDMI  720/30p -HDMI - 720/24p -HDMI ™ تنها-

ورودی ها و خروجی led sony 60r550a

  • 1 ورودی ACدرعقب تلویزیون
  • 1 ورودی صوتی آنالوگ درعقب
  • 1 خروجی صدا در پشت دستگاه
  • 1ویدیو کامپوننت در پشت تی وی
  • 1ویدیو کامپوزیت در پشت تی وی
  • 1 خروجی صوتی دیجیتال درعقب
  • 1اتصال اینترنت درعقب تلویزیون
  • 4 عدد اتصال HDMI 2درپهلو و 2 در پشت تلویزیون
  • امکان اتصال MHL
  • 1ورودی اتصال رادیو
  • 2 ورودی یو اس بی در پهلو

سیستم های تلویزیون

  • کانال آنالوگ: VHF: 2-13/UHF: 14-69/CATV: 1-135
  • به سایتWWW.BANEHMARKET.COM مراجعه کنید.
  • کانال دیجیتال زمینی: VHF: 2-13/UHF: 14-69
  • کانال دیجیتال: CATV: 1-135
  • سیستم رنگ: NTSC
  • تعداد طنرس: 1 دیجیتال / آنالوگ
  • سیستم آنالوگ: M
  • سیستم دیجیتال: QAM

مشخصه های اتصال به اینترنت

  • سیستم BIVL
  • فرمتهای DLNA  : JPG - MP3 - WMA - MPEG1 - MPEG2PS - MPEG2TS ها - AVCHD - MP4 - WMV
  • Internet_Browser
  • صفحه نمایش معکوس
  • شبکه سرگرمی سونی
  • شبکه ی بی سیم   Wi-Fi

میزان مصرف برق تلویزیون 60اینچ سونی ار550ای

  • حداکثر مصرف برق. : 121W
  • مصرف برق در حالت خاموش : 0.2W
  • فرکانس قدرت ورودی: 60HZ
  • ولتاژ مورد نیاز: AC120V

ابعاد و وزن

  • ابعاد با پایه1375 x 851 * 339mm
  • ابعاد بدون پایه1375 x 810 * 82mm
  • وزن با پایه28.4kg
  • وزن بدون پایه26.6kg

لوازم جانبی عرضه شده

  • کنترل از راه دور RM-ED056
  • باتری برای کنترل R03 AAA2
  • عینک سه بعدی TDG-500P
  • کابل برق ac
  • پایه رومیزی و پیچ های اتصال
  • دفترچه راهنمای کاربران

KDL-42W670A

درسایز-32موجود است

اطلاعات کلی:LED  - سایز 42 اینچ
مشخصات تصویر:کیفیت تصویر Full HD
مشخصات صدا:8 وات
تیونر تلویزیون:DVB-T  - تصویر در تصویر
ورودی ها:HDMI   USB   Component   Composite   S-Video   LAN   RS-232C   ورودی تیونر
امکانات:OSD Languagموتور تصویر X-Reality™ PRO برای ارایه بهترین کیفیت تصویر ممکن
  • فناوری حرکت فریم سریع Motionflow™ XR برای ارایه تصویر بدون پرش
  • فناوری بی سیم Screen * 2 و MHL برای اتصال سریع به تلفن هوشمند
  • پشتیبانی هارد دیسک و فرمت های مختلف برای لذت بردن از فیلم های مورد علاقه بر روی صفحه بزرگ
  • پایه دو منظوره ،با امکان نصب بر روی دیوار
  • دسترسی به حجم انبوه ویدیو ،موسیقی و نرم افزارکاربردی در شبکه سرگرمی سونی
تله تکست   Wi-Fi Dynamic Backlight Control Motionflow™ Advanced Contrast Enhancer (ACE)   24p True Cinema

KDL-47W804A

درسایز42-47-55موجود است

 

تجربه کیفیت تصویر خیره کننده با موتور پردازشگر تصویر X-Reality PROسونی برای هر آنچه که تماشا می کنید. براویا W670A همچنین به شما  امکان می دهد تا به مرور محتوای اینترنتی بر روی صفحه عریض با وضوح Full HD بپردازید. از این گذشته،پایه منحصربفرد این تلویزیون،امکان نصب دیواری آن را ممکن  می سازد.

  • موتور تصویر X-Reality™ PRO برای ارایه بهترین کیفیت تصویر  ممکن
  • فناوری حرکت فریم سریع Motionflow™ XR برای ارایه تصویر  بدون پرش
  • فناوری بی سیم Screen * 2 و MHL برای اتصال سریع به تلفن  هوشمند
  • پشتیبانی هارد دیسک و فرمت های مختلف برای لذت بردن از  فیلم های مورد علاقه بر روی صفحه بزرگ
  • پایه دو منظوره ،با امکان نصب بر روی دیوار
  • دسترسی به حجم انبوه ویدیو ،موسیقی و نرم افزارکاربردی در  شبکه سرگرمی سونی
  • بلندگوی با قابلیت بازتاب صئای باس برای ارایه صدا با وضوح عالی
  • امکان کنترل بهتر و لذت بیشتر از تماشای محتوا  TV SideView
  • حس طراحی Quatrz برای نهایت کارکشتگی

 KDL-55W904A

تلویزیون براویا 3 بعدی / اینترنتی  55 اینچ سری W904A با نور زمینه LED

درسایزو5546با نمایشگر منحصربفرد TRILUMINOS سونی از کیفیت تصویر خیره کننده لذت ببرید.براویا  KDL-W904A  رنگ های واقعی و ناب را برای شما به ارمغان می آورد و به لطف بهره گیری از موتور تصویر X-Reality™ PRO بدون توجه به منبع پخش ،کیفیت تصویر شگفت انگیزی را عرضه می دارد.علاوه بر آن قادرید محتوای گوشی تلفن هوشم

  • نمایشگر TRILUMINOS برای ارایه  طیف وسیعتر رنگ و جزییات بیشتر
  • موتور تصویر X-Reality™ PRO برای ارایه بهترین کیفیت تصویر ممکن
  • بلندگوی بلند برای ارایه صدای ناب و پرقدرت
  • فناوری تک لمسی ارتباط بی سیم  Mirroring برای نمایش صفحه تلفن هوشمند بر روی تلویزیون
  • امکان کنترل بهتر و لذت بیشتر از تماشای محتوا  با  TV SideView
  • حس طراحی Quatrz برای نهایت کارکشتگی

 

LED 4k 3D سایز 55 اینچ سونی مدل KD-55X9004A

درسایز55-65موجود است

 

با اولین تلویزیون LED وضوح 4K مجهز به بلندگوی Magnetic  Fluid سرگرمی های خانگی را متمایزتر تجربه کنید.تلویزیون KD-55X9004A به فناوری  منحصربفرد TRILUMINOS سونی و موتور تصویر 4K X-Reality™ PRO مجهز شده است تا رنگ  های ناب و بی نقص نزدیک به کیفیت تصویر 4K را به ارمغان آورد.

 

  • وضوح 4K : چهار برابر وضوح یک تلویزیون Full HD
  • موتور پردازشگر پیشرفته 4K X-Reality™ PRO برای ارتقا آنی  کیفیت تصویر از هر منبعی که باشد
  • نمایشگر TRILUMINOS
  • اولین بلندگوی Magnetic Fluid بکار رفته در تلویزیون
  • فناوری لمسی One-touch mirroring برای به اشتراک گذاری  محتوای صفحه گوشی اکسپریا بر روی تلویزیون براویا 4K
  • امکان کنترل بهتر و لذت بیشتر از تماشای محتوا با TV  SideView

KD-84X9000

LED 4k 3D سایز 84 اینچ سونی مدل KD-84X9000

 

تلویزیون جدید KD-84X9000 مجهز به فناوری 4K BRAVIA LED ؛ از  چهار برابر وضوح HD 1080 برخوردار است و به لطف بهره گیری از موتور تصویر X-Reality  PRO سونی مختص تلویزیون های براویا ،پردازش تصویر برای پخش دیجیتال ،دیسک بلو- ری و  سایر رسانه های با وضوح بالا بهبود می یابد.

 

  • وضوح 4K : چهار برابر وضوح یک تلویزیون Full HD
  • موتور تصویر پیشرفته 4K X-Reality PRO
  • صدای عمیق با صدای فراگیر جلو مبتنی بر فناوری S-Force
  • 3 بعدی دربرگیرنده
  • فناوری Motionflow XR800
  • SimulView™

 

 


پنج شنبه 5 اسفند 1392برچسب:,

|
 

صفحه قبل 1 ... 10 11 12 13 14 ... 20 صفحه بعد

تاریخچه خوراکی ها2

 تاریخچه مک‌دونالد

در سال 1940 دیک و مک‌دونالد یک رستوران باربکیو در خیابان چهاردهم سن برناردینو در کالیفرنیا تاسیس کردند. این رستوران از آن نوع رستوران‌هایی بود که در اطراف خود محیطی باز برای توقف اتومبیل دارند و مشتریان مي‌توانند غذای خود را در اتومبیل خود صرف کنند.

این نوع رستوران‌ها امروزه رواج زیادی یافته‌اند، اما در زمان تاسیس باربکیو، منوی متنوع و خدمات این رستوران برای توقف اتومبیل، مشخصه‌های اصلی مک‌دونالدها در مقایسه با سایر رستوران‌ها بود.

 

در 1954 ری‌کراک فروشنده مخلوط‌کن‌های چند کاره، برای فروش مخلوط‌کن‌های بیشتر به برادران مک‌دونالد از رستوران آنها دیدن کرد. شیوه کار این رستوران، کراک 52 ساله را شگفت زده مي‌کند. او متوجه شد که برادران مک دونالد به دنبال یک نماینده فروش مي‌گردند که تمام کشور را تحت پوشش قرار دهد. کراک به شدت عقیده پیدا کرد که باید آینده خود را در کسب و کار همبرگر جست‌وجو کند. او به فاصله یک سال یعنی در سال 1955 اولین شعبه مک دونالد خود را در ایلینویز تاسیس کرد. ساختمان قرمز رنگ رستوران با کمان‌های طلایی در دو طرف به شدت جلب توجه مي‌کرد. این رنگ‌های چشمگیر که در آن زمان توسط استنلی مستون برای مک دونالد طراحی شد با مک دونالد باقی ماند و امروز هم علامت مشخصه مک دونالد را همان کمان‌های طلایی رنگ تشکیل مي‌دهند. در روز اول کار، این شعبه مک دونالد 316 دلار فروش داشت. تا 1965 یعنی در عرض 10 سال 700 رستوران مک دونالد در سراسر ایالات متحده مشغول به کار بود.

 

توسعه کار مک دونالد و اهمیت ویژه‌ای که مدیران این رستوران برای حفظ کیفیت و استاندارد خدمات خود داشتند، منجر به این شد که فرد ترنر و ری کراک در سال 1961 اولین دانشگاه تخصصی فن رستوران داری را با نام طنزآمیز «دانشگاه همبرگر» تاسیس کنند. حاصل کار این دانشگاه در اولین سال تاسیس، فارغ‌التحصیلی 14 نفر بود. امروزه این دانشگاه پذیرای سالانه حدود 5000 دانشجو است. از سال 1961 تاکنون، بیش از 80000 مدیر یا مالک رستوران مدرک خود را از این دانشگاه اخذ کرده‌اند. آموزش‌های این دانشگاه حول چهار محور کیفیت و خدمات برتر، پاکيزگی و رعایت بهداشت و رعایت اخلاق قرار دارد و تنها دانشگاه آموزش خدمات در آمریکا است که توصیه‌های شورای آموزش آمریکا را اجرا مي‌کند.

 

در همان سال 1961 ری کراک دارایی‌های برادران مک دونالد و حق استفاده از نام مک دونالد را به قیمت 7/2 میلیون دلار خريداری کرد. در 1962 مک دونالد منطقه کلرادو اولین شعبه مک دونالد بود که از فضای رو بسته برای نشستن مشتریان برخوردار بود.

 

در 1965 مک دونالد برای اولین بار سهام خود را به فروش عمومي‌ مي‌گذارد. قیمت تعیین شده 50/22 دلار به ازای هر سهم بود. این اقدام در کنار استفاده از روش‌های فراگیر بازاریابی از جمله تبلیغات تلویزیونی که اولین بار در سال 1966 ساخته شد، راه را برای حضور مک دونالد در سایر کشورهای جهان هموار کرد. اولین شعب خارجی مک دونالد در 1967 در کانادا و پرتوریکو تاسیس شدند. امروزه پس از گذشت بیش از چهل سال از آن زمان، مک دونالد به یکی از نمادهای جهانی شدن اقتصاد بدل شده و در 118 کشور جهان فعالیت مي‌کند. شاید امروزه «بیگ مک» از جمله پرطرفدارترین و شناخته شده‌ترین غذاهای رستورانی برای مردم جهان باشد. در سراسر جهان سالانه 550 میلیون عدد بیگ مک فروخته مي‌شود. بیگ مک را دلیگتتی یکی از اولین خریداران حق فروش مک دونالد در 1968 ابداع کرد و این غذا امروزه در کنار بیس بال و پای سیب از جمله سمبل‌های فرهنگ عامه آمریکا است. ماندگاری بیش از چهل ساله یک غذا در فهرست غذاهای پرطرفدار، جدا از سود اقتصادی، نشان‌دهنده موفقیت قطعی مک دونالد در ایجاد وفاداری نسبت به محصولات خود در میان مردم جهان است. دلیگتتی علاوه بر ابداع بیگ مک همچنین اولین کسی بود که در سال 1970 سرو صبحانه را به فهرست کاری یکی از شعب مک‌دونالد اضافه کرد. پس از آن دیگر شعب مک دونالد نیز که پیش از آن از 11 صبح تا 12 شب کار مي‌کردند، ساعت شروع کار خود را به 7 صبح تغییر دادند و تا سال 1971 در تمام شعب مک دونالد صبحانه نیز سرو مي‌شد. امروزه درآمد حاصل از فروش صبحانه در حدود 15 درصد از سود مک‌دونالد را به خود اختصاص مي‌دهد.

 

در سال 1988 مجله فورچون همبرگر مک دونالد را در میان 100 محصول برتر آمریکا قرار داد. مک دونالد همچنان به تاسیس شعب در دیگر کشورها ادامه داد و اندکی پس از تولد 25 سالگی خود در بیش از 32 کشور حضور داشت و به آسیا و اروپای‌شرقی نیز راه یافته بود. جالب آنکه بیشترین میزان فروش یک شعبه از مک‌دونالد در روز اول تاسیس در ورشو یکی از شهرهای نسبتا فقیر اروپای شرقی حاصل شد. در سال‌های اخیر مک دونالد تلاش کرده در پاسخ به نگرانی‌های روز افزون در مورد شیوع اضافه وزن در میان مردم در کشورهای صنعتی، به ارائه غذاهای سالم‌تر روی آورد که نتیجه آن افزودن چندین نوع سالاد به منوی غذاهای مک دونالد بوده است.

 

در طول تاریخ مک دونالد آنچه بیش از هر چیز چشمگیر است پویایی و تغییر مداوم است. استفاده از مدل فرانشایز در توسعه کسب و کار، به مک دونالد این امکان را داده تا از ابتکارات و نوآوری‌های خریداران جدید و با انگیزه‌ای که موفقیت آینده خود را در گرو موفقیت مک دونالد مي‌بینند، بهره‌مند شود. در کنار این خلاقیت‌های فردی برای ارائه خدمت بهتر روش‌های تبلیغی حرفه‌ای مک دونالد مثل استفاده از جملات کوتاه و به یاد ماندنی برای تبلیغ، از عواملی است که امروزه مک‌دونالد را به صورت قسمتی از ذهن و زندگی بسیاری از مردم جهان درآورده است.

 

 

  تاریخچه لازانیا

اسمش که می آید گل از گل بچه ها می شکفد. اگر هفته ای یکی دو بار لازانیا نخورند روزشان شب نمی شود. البته این فقط بچه ها نیستند که دوستش دارند خیلی از بزرگترها به اسم بچه ها دلی از عزا در می آورند و هر چند گاهی هم می گویند این غذاها چی داره که بچه ها انقدر دوستش دارند؟ انگار نه انگار که نیمی از ظرف را خودشان نوش جان کرده اند!

 

درحال حاضر برند های معروفی در کشور اقدام به تولید لازانیا در شکل های مختلف می کنند و تلاش می کنند پخت آن را برای مشتریانشان ساده و ساده تر کنند اما نخستین کارخانه تولید لازانیا در ایران کدام است؟

 

به گزارش بانکی دات آی آر، اهل ایتالیاست اما این روزها در هر جایی می توانید پیدایش کنید. سرتا سر اروپا، آمریکا، آسیا و حتی آفریقایی ها دوستش دارند.

 

البته جایی خواندم که ایرانی ها برای اولین بار لازانیا را ابداع کردند! که بیشتر شبیه شوخی است.

 

در شرح ماوقع این ماجرا آمده بود:

 

"حامي جان ،يكي از پادشاهان سلسله هخامنشيـــــان بود كه داراي سه فرزند دختر به نامهاي ليلا ،زيبا و پنيا بود.در يكي از جنگها ، سپاهيان امپراطوري يونان به ايران يورش آورده و پس از تحمل خسارات جبران ناپذير مجبور به عقب نشيني شدند و تعدادي از يونانيان نــيز در بند قرار گرفتند كه در اين بين ، سه پسر فرمانرواي يونان نيز ديده مي شدند.
دختران پادشاه هنگامي كه اين سه پسر را ديدند از پدر خود درخواست آزادي آنان را نمودند .
پادشاه براي دختران خود پيش شرطي را تعيين كرد . آنان مي بايست هر سه با هم غذايي را طبخ نمايند كه تاكنون ابداع نشده بود و اگر از عهده اين كار بــر مي آمدند فرزندان فرمانرواي يونان آزاد مي شدند .آنها از عهده این کار برآمدند و نام غذای جدید از اول نام آنها گرفته شد!!!!"

 

البته مسبوق به سابقه است که ایرانی ها بدشان نمی آید هرچیزی را به نام خودشان بزنند چه برسد به لازانیا!!!

 

اولین لازانیا در ایران

 

لازانیا از مدت ها پیش در رستوران های درجه یک ایران سرو می شد اما تا زمانی که به صورت صنعتی و درکارخانه تولید انبوه نشده بود همه گیر و برای عموم قابل مصرف نبود.

 

شرکت تولیدی فجر بارز "بهکام ماکارون" نخستین کارخانه ای است که لازانياي بسته بندي را وارد ایران کرد.

 

رضا سعيدي مدیرعامل کارخانه به درستی دریافته بود که این محصول به زودی در بازار ایران مشتریان زیادی را جذب خواهد کرد اما متاسفانه این شرکت نتوانست سهم زیادی را از بازار از آن خودش کند و این روزها برند های زیادی هستند که از فروش لازانیای بسته بندی سود می کنند!

 

آقای سعیدی در سال 1342 در خانواده متوسطي در تهران به دنيا آمد. پدر ابتدا در شغل فروشندگي و توزيع مواد غذايي بود و در كار توليد ماكاروني هم سوابقي داشت. وی دوران دبيرستان را در رشته برق، تحصيل كرد و سپس براي ادامه تحصيل در رشته الكترونيك به خارج از كشور رفت.

 

پس از بازگشت به ایران و ادامه تحصیل در وطن تأسيس اولين مجمع صنعت ماكاروني، و رسیدن به سمت مدير عاملي مجمع باعث تمركز بيشتر وی در اين صنعت شد. سپس در سال 1374 شركت فجر بارز را تأسيس نموده و علاوه بر آن نو آوريهایی در بسته بنديهاي ماكاروني و انواع مختلف ماكاروني داشت.

 

تاریخچه پیدایش قهوه و روند استفاده ازآن در ایران

قهوه گیاهی است که نخستین بار به وسیله یک چوپان در اتیوپی ویا یمن شناسایی شد و سالها بعد مردم به مرور روشهای مختلف دم کردن آن را ابداع کردند.. قهوه درختی است که ارتفاع آن تا هشت متر میرسد دارای ساقه ای استوانه ای شکل و برگهای نوک تیز ، متقابل ، بیضوی و همیشه سبز می باشد . گلهای قهوه برنگ سفید و بطور گروهی در کنار برگها ظاهر می شود . میوه آن که به نام قهوه معروف است بشکل تخم مرغی و برنگ سبز بوده که تدریجا زرد و سپس قرمز می شود به بوته ای که دانه های قهوه روی آن به عمل می آید «کافیر» می گویند. کافیر دو نوع است. "عربیکا" و "روباستا". قهوه عربیکا دو سوم قهوه جهان را تشکیل می دهد و 3/1 بقیه به روبوستا تعلق دارد.

. نخستین قهوه خانه در ایران در دوره صفویان و به احتمال زیاد در زمان سلطنت شاه طهماسب ( 984-930 هجری قمری) در شهر قزوین پدید آمد و سپس در زمان شاه عباس اول (996 هجری قمری ) در شهر اصفهان توسعه یافت . قهوه خانه در آغاز ، همان گونه که از نامش پیداست محلی برای نوشیدن قهوه بود . با معرفی چای به ایران توسط کمپانی هند شرقی انگلیس و کشت این گیاه در بعضی از مناطق شمالی ایران ، کم کم چای جای قهوه را در قهوه خانه ها گرفت . . در قدیم ، در گوشه و کنار شهرهای ایران و در کاروانسراها و منزلگاه های میان شهری ، قهوه خانه های قدیم بهترین و جذاب ترین اماکن عمومی برای گذراندن اوقات فراغت بودند .درخت قهوه كه برگ هايي هميشه سبز و زيبا دارد.

قهوه گياهي است از تيره كه دانه هاي آن را به صورت هاي مختلف همچون پودر و خرده هاي ريز ودرشت به فروش مي رسانند.

بيش از يك سوم مردم جهان قهوه را دوست دارند و مصرف مي كنند.

واژه قهوه ، برگرفته از زبان عربي و به معناي تحريك كننده و زايل كننده اشتها است .

و برخي از مورخان ، پيشينه اين واژه را به كشور اتيوپي نسبت مي دهند.

درخت قهوه بين 7 تا 10 متر بلندي دارد و درهواي گرم و مرطوب رشد مي كند.

اين درخت گل هايي كوچك و سپيد دارد كه بوي آن بي شباهت به بوي ياسمن نيست.

همچنين اندازه دانه هاي قهوه ، بين 15 تا 18 ميلي متر است كه در آغاز، رنگ سبز و پس ازرسيدن، رنگ گيلاس به خود مي گيرد. از اين رو در بعضي كشورها به درخت گيلاس هم شهرت دارد.

دانه هاي قهوه دو به دو به يكديگر چسبيده اند و پرده نازكي ميان دانه ها وجود دارد كه آن ها را از هم جدا مي كند.

تهيه قهوه در كشورهاي جهان متفاوت است،

اما اغلب آن را با آب جوش ، بخار آب و يا از طريق گذراندن آب جوش از پودر آن تهيه مي كنند.

بهترين قهوه جهان از نظر بو و طعم ، از بوته اي به نام عربیک  به دست مي آيد كه در برزيل به خوبي رشد مي كند و از آن جا به سراسرجهان صادر مي شود . بعد از برزيل ، بهترين قهوه كه طعم و بويي مطبوع دارد متعلق به كشور تانزانيا و اتيوپي است. همچنين در آمريكا اغلب، قهوه را با بخار آب درست مي كنند كه به آن اسپرسو مي گويند. در ايران نيز شايع ترين نوع قهوه ، نسكافه است كه با ريختن آب جوش بر روي يك قاشق قهوه فراهم مي شود.

قهوه از قرن نهم در ایران نوشیده می شد. صوفی ها با کمک نوشیدن قهوه می توانستند خود را برای انجام مراسم مذهبی بیدار نگه دارند. در دوران صفوی بود که قهوه خانه ها بعنوان مکانهایی برای تجمع شاعران و هنرمندان در ایران رواج پیدا کرد. در سال 1664 کاشف الدین یک داروشناس صفوی، یک رساله در مورد ارزشها و خصوصیات قهوه به شاه عباس دوم تقدیم کرد. تاریخ فرهنگ نوشیدن چای در ایران تنها از انتهای قرن پانزدهم شروع شد. از آنجایی که کشورهای تولید کنند قهوه مسافت زیادی تا ایران داشتند، حمل و نقل قهوه به ایران مشکلات بسیار داشت. ولی نزدیکی تولید کننده های عمده چای نظیر چین به جاده اصلی تجارت آن زمان یعنی جاده ی ابریشم سبب شد که تجارت و حمل و نقل چای به سهولت بیشتری در ایران صورت بگیرد . با توجه به اینکه کارخانه های مولتی کافه در ایران هستند، مولتی کافه انتخاب این نوشیدنی را به عنوان نوشیدنی اصلی ایرانیان دوباره مطرح کرده است.

. امروزه مصرف قهوه مخصوصا در میان قشر جوان رو به افزایش است . ، قهوه بعد از نفت دومین کالای پر طرفدار تجاری و اقتصادی جهان و معروف ترین نوشیدنی پرمخاطب دنیاست. شرکت صنایع قهوه پارت سازان با برند multicafe اولین و بزرگ ترین کارخانه تولید قهوه فوری و غیر فوری همگام با فن آوری روز دنیا در خاورمیانه بوده که در شهر مقدس مشهد واقع می باشد .این شرکت با تکیه بر دانش روز متخصصان خود و بهره گیری از تکنولوژی مدرن و تمام اتوماتیک و آزمایشگاههای مجهز هدف خود را تولید محصولات با کیفیت منطبق بر استاندارهای جهانی در جهت کسب اعتلای رضایت مصرف کنندگان قرار داده است .

. کارخانه قهوه پارت سازان با تولید سالانه 6500 تن انواع قهوه فوری و غیر فوری ، به عنوان قطب تولید فرآوری و بسته بندی قهوه و مشتقات آن در ایران قادر است تمامی نیاز کشور و حتی کشورهای منطقه را تامین نماید . پودر قهوه دم کردنی ، قهوه فوری ، کاپوچینو و انواع کافی میکس از مهمترین محصولات تولید این کارخانه در حال حاضر میباشد . . پیش بینی میگردد با عرضه تولیدات این کارخانه به میزان قابل توجهی از واردات قهوه به صورت قاچاق و خارج از نظارت دولت پیشگیری و صرفه جویی ارزی بسیاری بهمراه داشته باشد . شرکت صنایع قهوه پارت سازان به عنوان بزرگترین تولیدکننده قهوه فوری در خاورمیانه و نخستین کارخانه تولیدی در ایران با تکنولوژی انحصاری خود و تحت لیسانس ویوا کافی (viva coffee )آلمان، تولید خود را از ابتدای سال 1388 با صرف هزینه ای درحدود 35 میلیارد تومان آغاز نموده است.

تنها با گذشت مدت کوتاهی از بهره برداری، این شرکت با بهره گیری از ماشین آلات پیشرفته و نیروی انسانی متخصص خود توانسته است ضمن دستیابی به حداکثر ظرفیت ، تولید بیش از6000 تن از محصولات خود را علاوه بر صادرات به کشوهای همسایه و آفریقایی به کشورهای اروپایی نظیر آلمان، انگلیس، لهستان،ترکیه و بلغارستان نیز صادر نماید که این حجم صادرات نشان از کیفیت بهینه قهوه های تولیدی و رعایت استانداردهای بین المللی در فرآیند تولید دارد. هم اکنون این شرکت در نطر دارد در راستای حمایت از مصرف کننده محصولات خود را با برند multicafe تا اواخر آذر ماه 89 در بسته بندی های جدید و کیفیت جهانی در اختیار مصرف کنندگان ایرانی قرار دهد محصولات متفاوت این شرکت بخصوص محصول هات چاکلت یا همان پودر شکلات داغ پیش بینی می شود به دلیل طعم و کیفیت خاص خود و فرمول متفاوت آن با بقیه محصولات موجود در بازار و قیمت مناسب در سبد اکثر خانواده های ایرانی قرار گیرد

تاریخچه شکلات

در قديم، شکلات را با الهه حاصلخيزي مرتبط مي‌دانستند. شکلات در قسمت آمريکاي مرکزي، نوعي کالاي لوکس محسوب مي‌شد و از دانه‌هاي کاکائو هم به‌عنوان پول استفاده مي‌کردند. شکلات (بصورت خام یا فرآوری شده)ماده غذایی می باشد که از دانه های درخت گرمسیری کاکائو به دست می آورند. اولین استفاده ثبت شده از شکلات به سال 1100 قبل از میلاد باز میگردد. در ابتدا اقوامی مانند مایا ها و آزتک ها از شکلات نوشیدنی می ساختند که به ان نامی به معنای "آب تلخ" داده بودند. دانه درخت کاکائو مزه بسیار تلخی دارد و حتما باید جوشانده شود تا طعمش تغییر کند.

درتهيه نوشيدني‌هاي شکلاتي، دانه‌هاي کاکائو را با شيره انگور يا عسل مخلوط مي‌کردند. نوشيدني‌هاي تهيه شده با کاکائو را گرم، سرد يا ولرم مي‌خوردند و برخي به آنها، پودر وانيل يا حتي فلفل شيرين و تند اضافه مي‌نمودند. اولين بار، کريستوفر کلمبوس کاکائو را براي نشان دادن به پادشاه و ملکه اسپانيا از آمريکا به اروپا آورد و خيلي زود، اين ماده جزو مواد غذايي قاره اروپا شد.

آن زمان از شکلات تنها در انواع نوشيدني‌ها استفاده مي‌شد که البته مقداري شکر به نوشيدني اضافه مي‌کردند تا تلخي آن گرفته شود. اواخر قرن 18 این ایده مطرح شد که می توان از شکلات به عنوان شیرینی یا چاشنی دسرها استفاده نمود. اروپایی ها (بریتانیایی ها) اولین کسانی بودند که این کار را ابداع کردند.پس از آن شیرینی فروشی های سوییس و دانمارک و ایتالیا نیز از شکلات به عنوان شیرینی استفاده کردند.

تا قرن ۱۷، شکلات در اروپا، ماده غذايي گران قيمتي محسوب مي‌شد که تنها ثروتمندان سلطنتي از آن استفاده مي‌کردند. در سال ۱۸۲۸م، هلندي‌ها روشي اختراع کردند که طي آن، چربي دانه‌هاي کاکائو را مي‌گرفتند و از آن، کره کاکائو تهيه مي‌کردند. از باقي‌مانده دانه کاکائو هم پودر کاکائو تهيه كردند. همچنين طي روشي ديگر، شکلات را قليايي نموده و به اين ترتيب، مزه تلخ آن را از بين مي‌بردند.
از آن زمان بود که شکلات‌ها به شکل امروزي تهيه شد. گفته شده که جوزف فراي، اولين کسي بود که در سال ۱۸۴۷، شکلات‌هاي امروزي را عرضه نمود که به راحتي قابل خوردن باشند.

شکلات بصورت شیرینی نخستین بار در سال 1847 در اولین بار (کافی شاپ) شکلات استفاده شد. شکلات در آن زمان تلخ و شیرین بود و ریچارد کدبری اولین کسی بود کهشکلات را بصورت جعبه آورد. شیر شکلات قیمت این محصول را پایین آورد چون کره کاکائو کمتری استفاده می کرد و به دلیل طعم کرم مانندش مشتریان آن را دوست داشتند و می خریدند.

در سال ۱۸۶۷، فردي به نام دانيل پيتر، شمع‌ساز سوئيسي که به تازگي وارد کارخانه شکلات‌سازي پدر زنش شده بود، اولين شکلات شيري را عرضه نمود. در تهيه اين نوع شکلات، او از شير خشک استفاده مي‌نمود. همسايه‌اش هنري نستله «Henry Nestle» که کارخانه توليد غذاي کودک داشت (هم‌اکنون هم در سراسر دنيا از محصولات مختلف شرکت نستله استفاده مي‌شود) به او براي تهيه شير خشک کمک کرد. خشک کردن شير روشي براي نگهداري درازمدت شير است که از فاسد شدن سريع آن جلوگيري مي‌کند.

در اوایل 1900 آمریکایی ها شروع به مخلوط نمودن مواد دیگر در شکلات کردند و در تنسی اولین نوع این مخلوط به نام گو گو کلاسترز مخلوطی از بادام زمینی و کارامل با رویه ای از میلک چاکلت به بازار عرضه شد.

در همان دوره ماشین آلات صنعتی برای تولید شکلات پیشرفت نمودند، ماشینها قادر بودن شکلات را بسیار سریعتر از کارگران درون کاغذ بپیچند و به همین دلیل قیمت شکلات بسیار ارزانتر شد و مردم معمولی توانایی خرید شکلات را پیدا کردن.

با اینهمه محبوبیت و فراوانی شکلات بعد از جنگ جهانی اول به دست آمد. زیرا شکلات جیره اصلی و میان وعده سربازها در میادین جنگ شده بود. وقتی سربازها به خانه برگشتند از شکلات تعریف می کردند و به این ترتیب در سال 1930 چهل هزار نوع شکلات تولید شد.

در جنگ جهانی دوم شکلات برای نیروهای خارج از کشور فرستاده می شد تا به این ترتیب به جیره آنها کمکی شده باشد. بعضی از مردم می پرسند آیا شکلات سفید واقعا شکلات است؟ تنها ترکیبی که از شکلات گرفته می شود و نبودش علت سفیدی شکلات است، لیکور میباشد (که الکل نیست) در نتیجه شکلات سفید طعم و رنگ شکلات را نخواهد داشت.
شکلات اکثرا در سه حالت تیره، شیری و سفید می آید و انواع دیگر آن مغزدار، جویدنی، ترش، خامه ای، میوه ای و ... است و میتوان شامل روکشی از شکلات تیره، سفید یا شیری باشد. یکی دیگر از افزودنی هایی که امروزه به شکلات اضافه می شود و قیمت آن را پایین می آورد موم پارافین می باشد، شاید تشخیص آن به سادگی میسر نباشد اما یکی از نشانه های این افزودنی نامطلوب این است که شکلات به سرعت در دهان آب نمی شود. شکلات شامل ترکیباتی است که بر فیزیک انسان اثر می گذارد و ممکن است باعث آرامش و خواب آلودگی شود. اما همین ترکیبات در بدن بعضی حیوانات مانند سگ و گربه تولید سم می کند و برای آنها مضر است. از میان شکلاتها، شکلات تیره برای سلامتی مفید تر می باشد زیرا به دلیل آنتی اکسیدان مانع تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود. امروزه بعضی از بزرگترین تولید کنندگان شکلات یکصدمین سال تولید خود را جشن می گیرند.

شکلات در ايران نام درخت کاکائو در زبان يوناني به مفهوم «غذاي خدايان» و در اعتقاد آنان اين درخت نشانه «سلامتي و قدرت» بود. سرخپوستان آمريکا پودر کاکائو را با شيره انگور يا عسل مي‌آميختند و با آن نوشيدني لذيذي مي‌ساختند. بعد‌ها اروپائيان براي درمان بعضي از بيماري‌ها آن را به‌کار مي‌بردند. اما ساخت شکلات جامد حدود ۲۰۰ سال پيش در سوئيس آغاز شد و تا سال‌ها فقط برخي از اشراف ثروتمند اروپايي از اين ماده غذايي استفاده مي‌کردند. فيلم «شکلات» نشان مي‌دهد که چگونه حتي چند دهه قبل، مردم منطقه‌اي از فرانسه وجود کارخانه شکلات‌سازي در مجاورت خانه‌هاي خود را نحس مي‌دانستند و از فعاليت آن جلوگيري مي‌کردند. ايرانيان از قديم، ترکيباتي از پودر کاکائو با ديگر مواد را براي ساختن بعضي از شيريني‌هاي سنتي به‌کار مي‌بردند. اما توليد و مصرف شکلات در ايران نيز همچون بسياري از کشورها سابقه‌اي چندان طولاني ندارد. اولين کارخانه شکلات‌سازي در ايران حدود ۶۰ سال پيش توسط دو برادر مهاجر روسي در تبريز راه‌اندازي شد. محصول اين کارخانه تا مدت‌ها فقط آب‌نبات و تافي براي بچه‌ها بود. اين کارخانه و کارخانه‌هاي متعددي که بعد از آن به‌وجود آمدند، به‌تدريج دامنه فعاليت خود را گسترش دادند و انواع ديگري از محصولات را توليد کردند. در دهه‌هاي اخير اين شرکت‌ها بطرف توليد شکلات‌هاي تخته‌اي و لقمه‌اي در قالب مجلسي حرکت کرده‌اند. به‌طوري که امروزه انواع تافي، کارامل، کرم کاکائو، کارولين و شکلات‌هاي مغزدار، فانتزي، تيره و روشن در اشکال مختلف با بسته‌بندي‌هاي مناسب توليد مي‌کنند. از فن‌آوري پيشرفته در زمينه استفاده از دانه‌هاي روغني کاکائو برخوردارند و برخي از آنها در سال‌هاي اخير به‌عنوان واحد‌هاي توليدکننده يا صادرکننده نمونه انتخاب شده و جوايزي هم دريافت داشته‌اند. مبالغه در بيان مضرات حتما شما هم شنيده‌ايد که شکلات در ايجاد جوش‌ها و آکنه موثر است. گروهي ديگر مصرف آن را به علت پوسيدگي دندان‌ها مضر مي‌دانند؛ اما تحقيقات تازه، کمک فراواني به مشخص شدن واقعيت کرده است. خبر خوب اين است که در بيشتر موارد، در بيان اثرات منفي مصرف شکلات مبالغه شده است. مطابق نتايج دو تحقيق که به‌وسيله دانشمندان دانشکده پزشکي پنسيلوانيا به انجام رسيد ثابت شده که خوردن شکلات (يا نخوردن آن) تاثير مهمي در ايجاد آکنه ندارد. تاثير شکلات بر پوسيدگي دندان‌ها هم بيشتر از ديگر خوراکي‌هاي شيرين نيست؛ البته مسلم است که مصرف بيش از حد هر ماده غذايي مي‌تواند سلامت انسان را مختل کند.به هر حال در روزهاي آغاز سال نو در صورتي که پزشک شما را از مصرف شيريني و شکلات منع نکرده است مي‌توانيد با خيال راحت کمبود شکلات خود را جبران کنيد.

 


یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:,

|
 
{background:url('http://upload7.ir/imgs/2014-03/42176368880498725927.jpg') no-repeat center top


به وبلاگ خودتون خوش آمدید

http://upload7.ir/imgs/2014-03/42176368880498725927.jpg

 

 

مریم

 

5 ارديبهشت 1393
7 فروردين 1393
2 فروردين 1393
1 فروردين 1393
7 اسفند 1392
6 اسفند 1392
4 اسفند 1392
3 اسفند 1392
2 اسفند 1392
1 اسفند 1392

 

تفاوتهای جالب چپ دست ها وراست دستها
آموزش فال قهوه
سخت افزار نورومورفیک‌ جدید، مغز انسان را شبیه‌سازی خواهد کرد
دانستیهای جالب در مورد گیتار
بهترین روش برای حرف زدن با همسر
شگفتی های خلقت
اشعار حسین پناهی
سخنان حکیمانه از بزرگان4
سخنان حکیمانه از بزرگان3
سخنان حکیمانه از بزرگان2

 


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان عشق شکسته و آدرس maryam856.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





عاشقانه علیرضا
فارین
پرنیا
سروش
فوژان
سر دنده ال ای دی led
ردیاب مخفی خودرو

 

ارسال دستگاه از چین به ایران
حمل از دبی
قلاده اتوماتیک ضد پارس
الوقلیون

 

RSS 2.0

فال حافظ

جوک و اس ام اس

نازترین عکسهای ایرانی

 


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 100
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1



قالب وبلاگ
گالری عکس
دریافت همین آهنگ

Up Page

.: Weblog Themes By www.NazTarin.Com :.


---> cache01last1398428962